Utopias and Dystopias
A comprehensive examination of utopian and dystopian literature, from Thomas More's Utopia and Plato's Republic to modern dystopian works like 1984 and Brave New World, including their literary functions and social commentary.
utopias and dystopias:
The term utopia designates the class of fictional writings that represent an ideal, nonexistent political and social way of life. It derives from Utopia (1515–16), a book written in Latin by the Renaissance humanist Sir Thomas More which describes a perfect commonwealth; More formed his title by conflating the Greek words “eutopia” (good place) and “outopia” (no place). The first and greatest instance of the literary type was Plato’s Republic (later fourth century BC), which sets forth, in dialogue, the eternal Idea, or Form, of a perfect commonwealth that can at best be merely approximated by political organizations in the actual world. Most of the later utopias, like that of Sir Thomas More, represent their ideal state in the fiction of a distant country reached by a venturesome traveler. There have been many utopias written since More gave impetus to the genre, some as mere Arcadian dreams, others intended as blueprints for social and technological improvements in the actual world. They include Tommaso Campanella’s City of the Sun (1623), Francis Bacon’s New Atlantis (1627), Edward Bellamy’s Looking Backward (1888), William Morris’ News from Nowhere (1891), Charlotte Perkins Gilman’s Herland (1915), and James Hilton’s Lost Horizon (1934).
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
यूटोपिया (utopia) शब्द उन काल्पनिक लेखनों के वर्ग को निर्दिष्ट करता है जो एक आदर्श, अस्तित्वहीन राजनीतिक और सामाजिक जीवन शैली का प्रतिनिधित्व करते हैं। यह यूटोपिया (Utopia) (1515-16) से लिया गया है, जो पुनर्जागरण (Renaissance) के मानवतावादी (humanist) सर थॉमस मोर (Sir Thomas More) द्वारा लैटिन में लिखी गई एक पुस्तक है जो एक आदर्श राष्ट्रमंडल का वर्णन करती है; मोर (More) ने अपना शीर्षक ग्रीक शब्दों “यूटोपिया” (“eutopia”) (अच्छी जगह) और “आउटोपिया” (“outopia”) (कोई जगह नहीं) को मिलाकर बनाया था। साहित्यिक प्रकार का पहला और सबसे बड़ा उदाहरण प्लेटो (Plato) का रिपब्लिक (Republic) (बाद में चौथी शताब्दी ईसा पूर्व) था, जो संवाद में, एक आदर्श राष्ट्रमंडल के शाश्वत विचार, या रूप, को प्रस्तुत करता है जिसे वास्तविक दुनिया में राजनीतिक संगठनों द्वारा केवल अनुमानित किया जा सकता है। बाद के अधिकांश यूटोपिया (utopias), सर थॉमस मोर (Sir Thomas More) की तरह, एक साहसी यात्री द्वारा पहुँचे गए एक दूर देश के उपन्यास में अपनी आदर्श स्थिति का प्रतिनिधित्व करते हैं। मोर (More) द्वारा इस शैली को प्रोत्साहन दिए जाने के बाद से कई यूटोपिया (utopias) लिखे गए हैं, कुछ केवल आर्केडियन (Arcadian) सपनों के रूप में, अन्य वास्तविक दुनिया में सामाजिक और तकनीकी सुधारों के लिए ब्लूप्रिंट के रूप में अभिप्रेत हैं। इनमें टॉमसो कैम्पानेला (Tommaso Campanella) का सिटी ऑफ द सन (City of the Sun) (1623), फ्रांसिस बेकन (Francis Bacon) का न्यू अटलांटिस (New Atlantis) (1627), एडवर्ड बेलामी (Edward Bellamy) का लुकिंग बैकवर्ड (Looking Backward) (1888), विलियम मॉरिस (William Morris) का न्यूज फ्रॉम नोव्हेयर (News from Nowhere) (1891), चार्लोट पर्किन्स गिलमैन (Charlotte Perkins Gilman) का हरलैंड (Herland) (1915), और जेम्स हिल्टन (James Hilton) का लॉस्ट होराइजन (Lost Horizon) (1934) शामिल हैं।
The utopia can be distinguished from literary representations of imaginary places which, because they are either inordinately superior to the present world or manifest exaggerated versions of some of its unsavory aspects, serve primarily as vehicles for satire on contemporary human life and society; notable examples are the fourth book of Swift’s Gulliver’s Travels (1726) and Samuel Butler’s Erewhon (1872). Samuel Johnson’s Rasselas (1759) presents the “Happy Valley,” which functions as a gentle satire on humanity’s stubborn but hopeless dream of a utopia. Not only does Rasselas discover that no mode of life available in this world guarantees happiness; he also realizes that the utopian satisfaction of all human wishes in the Happy Valley merely replaces the unhappiness of frustrated desires with the unhappiness of boredom.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
यूटोपिया (utopia) को काल्पनिक स्थानों के साहित्यिक निरूपणों से अलग किया जा सकta है, जो, क्योंकि वे या तो वर्तमान दुनिया से अत्यधिक श्रेष्ठ हैं या इसके कुछ अरुचिकर पहलुओं के अतिरंजित संस्करणों को प्रकट करते हैं, मुख्य रूप से समकालीन मानव जीवन और समाज पर व्यंग्य (satire) के लिए वाहनों के रूप में काम करते हैं; उल्लेखनीय उदाहरण स्विफ्ट (Swift) के गुलिवर्स ट्रेवल्स (Gulliver’s Travels) (1726) की चौथी पुस्तक और सैमुअल बटलर (Samuel Butler) का एरेव्होन (Erewhon) (1872) हैं। सैमुअल जॉनसन (Samuel Johnson) का रसेलास (Rasselas) (1759) “हैप्पी वैली” (“Happy Valley,”) प्रस्तुत करता है, जो मानवता के एक यूटोपिया (utopia) के जिद्दी लेकिन निराशाजनक सपने पर एक कोमल व्यंग्य के रूप में कार्य करता है। रसेलास (Rasselas) न केवल यह पता लगाता है कि इस दुनिया में उपलब्ध कोई भी जीवन शैली खुशी की गारंटी नहीं देती है; वह यह भी महसूस करता है कि हैप्पी वैली में सभी मानvीय इच्छाओं की यूटोपियन संतुष्टि केवल निराश इच्छाओं के दुख को ऊब के दुख से बदल देती है।
The term dystopia (“bad place”) has recently come to be applied to works of fiction, including science fiction, that represent a very unpleasant imaginary world in which ominous tendencies of our present social, political, and technological order are projected into a disastrous future culmination. Examples are Aldous Huxley’s Brave New World (1932), George Orwell’s Nineteen Eighty-Four (1949), and Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale (1986). Cormac McCarthy’s The Road (2006), set in a bleak, postnuclear landscape, represents a dystopian extreme. Ursula K. Le Guin’s The Dispossessed: An Ambiguous Utopia (1974) contains both utopian and dystopian scenarios.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
डायस्टोपिया (dystopia) (“बुरी जगह”) (“bad place”) शब्द हाल ही में विज्ञान कथा (science fiction) सहित कथा साहित्य के कार्यों पर लागू होने लगा है, जो एक बहुत ही अप्रिय काल्पनिक दुनिया का प्रतिनिधित्व करते हैं जिसमें हमारे वर्तमान सामाजिक, राजनीतिक और तकनीकी व्यवस्था की अशुभ प्रवृत्तियों को एक विनाशकारी भविष्य की परिणति में प्रक्षेपित किया जाता है। उदाहरण एल्डस हक्सले (Aldous Huxley) का ब्रेव न्यू वर्ल्ड (Brave New World) (1932), जॉर्ज ऑरवेल (George Orwell) का नाइनटीन एटी-फोर (Nineteen Eighty-Four) (1949), और मार्गरेट एटवुड (Margaret Atwood) का द हैंडमेड्स टेल (The Handmaid’s Tale) (1986) हैं। कॉर्मैक मैकार्थी (Cormac McCarthy) का द रोड (The Road) (2006), जो एक उदास, पोस्टन्यूक्लियर परिदृश्य में सेट है, एक डायस्टोपियन (dystopian) चरम का प्रतिनिधित्व करता है। उर्सुला के. ले गिन (Ursula K. Le Guin) की द डिस्पोजेस्ड: एन एम्बिगुअस यूटोपिया (The Dispossessed: An Ambiguous Utopia) (1974) में यूटोपियन (utopian) और डायस्टोपियन (dystopian) दोनों परिदृश्य शामिल हैं।