Three Unities

A comprehensive examination of the three unities (action, place, and time) in classical drama theory, their origins in Aristotle's Poetics, development by French and Italian critics, and rejection in English drama.

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three unities:

In the sixteenth and seventeenth centuries, critics of the drama in Italy and France added to Aristotle’s unity of action, which he describes in his Poetics, two other unities, to constitute one of the so-called rules of drama known as “the three unities.” On the assumption that verisimilitude—the achievement of an illusion of reality in the audience of a stage play—requires that the action represented by a play approximate the actual conditions of the staging of the play, these critics imposed the requirement of the “unity of place” (that the action represented be limited to a single location) and the requirement of the “unity of time” (that the time represented be limited to the two or three hours it takes to act the play, or at most to a single day of either twelve or twenty-four hours). In large part because of the potent example of Shakespeare, many of whose plays represent frequent changes of place and the passage of many years, the unities of place and time never dominated English neoclassicism as they did criticism in Italy and France. A final blow was the famous attack against them, and against the principle of dramatic verisimilitude on which they were based, in Samuel Johnson’s “Preface to Shakespeare” (1765). Since then in England, the unities of place and time (as distinguished from the unity of action) have been regarded as optional devices, available as needed by the playwright to achieve special effects of dramatic concentration.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद सोलहवीं और सत्रहवीं शताब्दी में, इटली और फ्रांस में नाटक के आलोचकों ने अरस्तू (Aristotle) की क्रिया की एकता (unity of action), जिसका वर्णन वे अपनी पोएटिक्स (Poetics) में करते हैं, में दो अन्य एकताएँ जोड़ीं, ताकि नाटक के तथाकथित नियमों में से एक का गठन हो सके जिसे “तीन एकताएँ” (“the three unities”) के नाम से जाना जाता है। इस धारणा पर कि सत्याभास (verisimilitude)—एक मंचीय नाटक के दर्शकों में वास्तविकता का भ्रम पैदा करना—यह मांग करता है कि एक नाटक द्वारा दर्शाई गई क्रिया नाटक के मंचन की वास्तविक स्थितियों के लगभग बराबर हो, इन आलोचकों ने “स्थान की एकता” (“unity of place”) (कि दर्शाई गई क्रिया एक ही स्थान तक सीमित हो) और “समय की एकता” (“unity of time”) (कि दर्शाया गया समय नाटक को खेलने में लगने वाले दो या तीन घंटे, या अधिकतम बारह या चौबीस घंटे के एक ही दिन तक सीमित हो) की आवश्यकता को लागू किया। बड़े पैमाने पर शेक्सपियर (Shakespeare) के शक्तिशाली उदाहरण के कारण, जिनके कई नाटक स्थान के लगातार परिवर्तन और कई वर्षों के बीतने का प्रतिनिधित्व करते हैं, स्थान और समय की एकता ने कभी भी अंग्रेजी नवशास्त्रवाद (English neoclassicism) पर वैसा प्रभुत्व नहीं जमाया जैसा उन्होंने इटली और फ्रांस में आलोचना पर किया था। एक अंतिम प्रहार उनके खिलाफ, और उस नाटकीय सत्याभास (dramatic verisimilitude) के सिद्धांत के खिलाफ जिस पर वे आधारित थे, सैमुअल जॉनसन (Samuel Johnson) के “शेक्सपियर की प्रस्तावना” (“Preface to Shakespeare”) (1765) में प्रसिद्ध हमला था। तब से इंग्लैंड में, स्थान और समय की एकता (क्रिया की एकता से अलग) को वैकल्पिक उपकरण माना गया है, जो नाटककार को नाटकीय एकाग्रता के विशेष प्रभाव प्राप्त करने के लिए आवश्यकतानुसार उपलब्ध हैं।