Objective and Subjective

Definition and explanation of objective and subjective approaches in literature, their origins in German criticism, and applications to poetry and novels

objective subjective literary-criticism ruskin german-criticism point-of-view persona

objective and subjective:

John Ruskin complained in 1856 that “German dullness and English affectation have of late much multiplied among us the use of two of the most objectionable words that were ever coined by the troublesomeness of metaphysicians—namely, ‘objective’ and ‘subjective.’” Ruskin was at least in part right: the words were imported into English criticism from the post-Kantian German critics of the late eighteenth and early nineteenth centuries, and they have certainly been troublesome. Amid the great variety of ways in which the opposition has been applied to literature, one is sufficiently widespread to be worth specifying. A subjective work is one in which the author incorporates personal experiences, or projects into the narrative his or her personal disposition, judgments, values, and feelings. An objective work is one in which the author presents the invented situation or the fictional characters and their thoughts, feelings, and actions and undertakes to remain detached and noncommittal. Thus a subjective lyric is one in which we are invited to associate the “I,” or lyric speaker, with the poet (Coleridge’s “Frost at Midnight,” Wordsworth’s “Tintern Abbey,” Shelley’s “Ode to the West Wind,” Sylvia Plath’s “Daddy”); in an objective lyric the speaker is obviously an invented character, or else is simply a lyric voice without specific characteristics (Robert Browning’s “My Last Duchess,” T. S. Eliot’s “The Love Song of J. Alfred Prufrock,” Wallace Stevens’ “Sunday Morning”). A subjective novel is one in which the author (or at any rate the narrator) intervenes to comment and deliver judgments about the characters and actions represented; an objective novel is one in which the author is self-effacing and tries to create the effect that the story tells itself. Critics agree, however, that the difference between a subjective and objective literary work is not absolute, but a matter of degree. See confessional poetry, distance and involvement, negative capability, persona, and point of view.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद जॉन रस्किन (John Ruskin) ने 1856 में शिकायत की कि “जर्मन सुस्ती और अंग्रेजी दिखावटीपन ने हाल ही में हमारे बीच दो सबसे आपत्तिजनक शब्दों का उपयोग बहुत बढ़ा दिया है जो कभी तत्वमीमांसकों (metaphysicians) की परेशानी से गढ़े गए थे—अर्थात्, ‘वस्तुनिष्ठ’ (‘objective’) और ‘व्यक्तिपरक’ (‘subjective’)।” रस्किन कम से कम आंशिक रूप से सही थे: ये शब्द अठारहवीं शताब्दी के अंत और उन्नीसवीं शताब्दी की शुरुआत के कांट-पश्चात जर्मन आलोचकों से अंग्रेजी आलोचना में आयात किए गए थे, और वे निश्चित रूप से परेशानी भरे रहे हैं। साहित्य पर विपक्ष को लागू करने के विभिन्न तरीकों के बीच, एक इतना व्यापक है कि उसे निर्दिष्ट करना सार्थक है। एक व्यक्तिपरक (subjective) कृति वह है जिसमें लेखक व्यक्तिगत अनुभवों को शामिल करता है, या कथा में अपनी व्यक्तिगत प्रवृत्ति, निर्णय, मूल्य और भावनाओं को प्रस्तुत करता है। एक वस्तुनिष्ठ (objective) कृति वह है जिसमें लेखक आविष्कृत स्थिति या काल्पनिक पात्रों और उनके विचारों, भावनाओं और कार्यों को प्रस्तुत करता है और अलग और गैर-प्रतिबद्ध रहने का बीड़ा उठाता है। इस प्रकार एक व्यक्तिपरक गीत (subjective lyric) वह है जिसमें हमें “मैं,” (“I,”) या गीतकार वक्ता को कवि से जोड़ने के लिए आमंत्रित किया जाता है (कोलरिज का “फ्रॉस्ट एट मिडनाइट,” (“Frost at Midnight,”) वर्ड्सवर्थ का “टिंटर्न एबे,” (“Tintern Abbey,”) शेली का “ओड टू द वेस्ट विंड,” (“Ode to the West Wind,”) सिल्विया प्लाथ का “डैडी” (“Daddy”)); एक वस्तुनिष्ठ गीत में वक्ता स्पष्ट रूप से एक आविष्कृत चरित्र है, या फिर विशिष्ट विशेषताओं के बिना केवल एक गीतात्मक आवाज है (रॉबर्ट ब्राउनिंग का “माई लास्ट डचेस,” (“My Last Duchess,”) टी. एस. एलियट का “द लव सॉन्ग ऑफ जे. अल्फ्रेड प्रुफ्रॉक,” (“The Love Song of J. Alfred Prufrock,”) वालेस स्टीवंस का “संडे मॉर्निंग” (“Sunday Morning”))। एक व्यक्तिपरक उपन्यास (subjective novel) वह है जिसमें लेखक (या कम से कम कथावाचक) पात्रों और प्रस्तुत कार्यों के बारे में टिप्पणी करने और निर्णय देने के लिए हस्तक्षेप करता है; एक वस्तुनिष्ठ उपन्यास वह है जिसमें लेखक आत्म-effacing है और यह प्रभाव पैदा करने की कोशिश करता है कि कहानी खुद को बताती है। हालाँकि, आलोचक इस बात से सहमत हैं कि एक व्यक्तिपरक और वस्तुनिष्ठ साहित्यिक कृति के बीच का अंतर पूर्ण नहीं है, बल्कि डिग्री का मामला है। इकबालिया कविता (confessional poetry), दूरी और भागीदारी (distance and involvement), नकारात्मक क्षमता (negative capability), व्यक्तित्व (persona), और दृष्टिकोण (point of view) देखें।