Fiction and Truth
An examination of fiction as literary narrative and the philosophical questions surrounding the truth-value of fictional sentences
fiction and truth:
In an inclusive sense, fiction is any literary narrative, whether in prose or verse, which is invented instead of being an account of events that actually happened. In a narrower sense, however, fiction denotes only narratives that are written in prose (the novel and short story), and sometimes is used simply as a synonym for the novel. Literary prose narratives in which the fiction is to a prominent degree based on biographical, historical, or contemporary facts are often referred to by compound names such as “fictional biography,” the historical novel, and the nonfiction novel.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
एक समावेशी अर्थ में, फिक्शन (fiction) कोई भी साहित्यिक कथा (narrative) है, चाहे वह गद्य (prose) में हो या पद्य (verse) में, जो वास्तव में हुई घटनाओं का लेखा-जोखा होने के बजाय आविष्कृत होती है। हालाँकि, एक संकीर्ण अर्थ में, फिक्शन (fiction) केवल गद्य (prose) में लिखी गई कथाओं (उपन्यास (novel) और लघु कहानी (short story)) को दर्शाता है, और कभी-कभी उपन्यास (novel) के पर्यायवाची के रूप में भी प्रयोग किया जाता है। साहित्यिक गद्य कथाएँ जिनमें फिक्शन (fiction) एक प्रमुख डिग्री तक जीवनी, ऐतिहासिक, या समकालीन तथ्यों पर आधारित होती है, उन्हें अक्सर “काल्पनिक जीवनी” (“fictional biography,”), ऐतिहासिक उपन्यास (historical novel), और गैर-काल्पनिक उपन्यास (nonfiction novel) जैसे यौगिक नामों से संदर्भित किया जाता है।
Both philosophers and literary critics have concerned themselves with the logical analysis of the types of sentences that constitute a fictional text, and especially with the question of their truth, or what is sometimes called their “truth-value”—that is, whether, or in just what way, they are subject to the criterion of truth or falsity. Some thinkers have asserted that “fictional sentences” should be regarded as referring to a special world, “created” by the author, which is analogous to the real world, but possesses its own setting, beings, and mode of coherence. (See M. H. Abrams, The Mirror and the Lamp, 1953, pp. 272–85, “The Poem as Heterocosm”; James Phelan, Worlds from Words: A Theory of Language in Fiction, 1981.) Others, most notably I. A. Richards, have held that fiction is a form of emotive language composed of pseudostatements; and that whereas a statement in “referential language” is “justified by its truth, that is, its correspondence … with the fact to which it points,” a pseudostatement “is justified entirely by its effect in releasing or organizing our attitudes” (I. A. Richards, Science and Poetry, 1926). Most current theorists, however, present an elaborated logical version of what Sir Philip Sidney long ago proposed in his Apology for Poetry (published 1595), that a poet “nothing affirmes, therefore never lyeth. For, as I take it, to lye is to affirm that to be true which is false.” Current versions of this view hold that fictive sentences are meaningful according to the rules of ordinary, nonfictional discourse, but that, in accordance with conventions implicitly shared by the author and reader of a work of fiction, they are not put forward as assertions of fact, and therefore are not subject to the criterion of truth or falsity that applies to sentences in nonfictional discourse. See Margaret MacDonald, “The Language of Fiction” (1954), reprinted in W. E. Kennick, ed., Art and Philosophy (rev. 1979).
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
दार्शनिकों और साहित्यिक आलोचकों दोनों ने उन वाक्यों के प्रकारों के तार्किक विश्लेषण से खुद को चिंतित किया है जो एक काल्पनिक पाठ (fictional text) का गठन करते हैं, और विशेष रूप से उनके सत्य (truth) के प्रश्न के साथ, या जिसे कभी-कभी उनका “सत्य-मूल्य” (“truth-value”) कहा जाता है - यानी, क्या, या किस तरह से, वे सत्य या असत्य की कसौटी के अधीन हैं। कुछ विचारकों ने जोर देकर कहा है कि “काल्पनिक वाक्यों” (“fictional sentences”) को एक विशेष दुनिया, जिसे लेखक द्वारा “निर्मित” (“created”) किया गया है, का संदर्भ माना जाना चाहिए, जो वास्तविक दुनिया के अनुरूप है, लेकिन अपनी खुद की सेटिंग, प्राणी, और सुसंगतता का तरीका रखती है। (एम. एच. एब्राम्स, द मिरर एंड द लैंप, 1953, पृष्ठ 272-85, “द पोएम एज हेटेरोकोज्म” देखें; जेम्स फेलन, वर्ल्ड्स फ्रॉम वर्ड्स: ए थ्योरी ऑफ लैंग्वेज इन फिक्शन, 1981।) अन्य, सबसे विशेष रूप से आई. ए. रिचर्ड्स, ने माना है कि कल्पना भावनात्मक भाषा (emotive language) का एक रूप है जो छद्म-कथनों (pseudostatements) से बना है; और जबकि “संदर्भित भाषा” (“referential language”) में एक कथन “अपने सत्य से, यानी, उस तथ्य के साथ अपने पत्राचार से… जिसे वह इंगित करता है, से उचित है,” एक छद्म-कथन “हमारे दृष्टिकोणों को जारी करने या व्यवस्थित करने में अपने प्रभाव से पूरी तरह से उचित है” (आई. ए. रिचर्ड्स, साइंस एंड पोएट्री, 1926)। हालाँकि, अधिकांश वर्तमान सिद्धांतकार, सर फिलिप सिडनी ने बहुत पहले अपनी अपॉलॉजी फॉर पोएट्री (Apology for Poetry) (1595 में प्रकाशित) में जो प्रस्तावित किया था, उसका एक विस्तृत तार्किक संस्करण प्रस्तुत करते हैं, कि एक कवि “कुछ भी पुष्टि नहीं करता, इसलिए कभी झूठ नहीं बोलता। क्योंकि, जैसा कि मैं इसे लेता हूँ, झूठ बोलना उसे सच कहना है जो झूठ है।” इस दृष्टिकोण के वर्तमान संस्करण यह मानते हैं कि काल्पनिक वाक्य (fictive sentences) सामान्य, गैर-काल्पनिक प्रवचन के नियमों के अनुसार सार्थक हैं, लेकिन, एक कल्पना के काम के लेखक और पाठक द्वारा निहित रूप से साझा किए गए सम्मेलनों के अनुसार, उन्हें तथ्य के दावों के रूप में आगे नहीं रखा जाता है, और इसलिए वे गैर-काल्पनिक प्रवचन में वाक्यों पर लागू होने वाली सत्य या असत्य की कसौटी के अधीन नहीं हैं। मार्गरेट मैकडोनाल्ड, “द लैंग्वेज ऑफ फिक्शन” (1954), देखें, जो डब्ल्यू. ई. केनिक, संस्करण, आर्ट एंड फिलॉसफी (rev. 1979) में पुनर्मुद्रित है।