Didactic Literature

Definition and explanation of didactic literature, including its characteristics, purposes, and examples from various literary periods

didactic literature instruction moral philosophy allegory

didactic literature:

The adjective “didactic,” which means “intended to give instruction,” is applied to works of literature that are designed to expound a branch of knowledge, or else to embody, in imaginative or fictional form, a moral, religious, or philosophical doctrine or theme. (See the entry literature.) Such works are commonly distinguished from essentially imaginative works (sometimes called “mimetic” or “representational”) in which the materials are organized and rendered, not in order to expound and enhance the appeal of the doctrine they embody, but in order to enhance the intrinsic interest of the materials themselves and their capacity to move and give artistic pleasure to an audience. In the first century BC the Roman Lucretius wrote his didactic poem De Rerum Natura (“On the Nature of Things”) to expound and make persuasive and appealing his naturalistic philosophy and ethics, and in the same era Virgil wrote his Georgics, in which the poetic elements add aesthetic appeal to a laudation of rural life and information about the practical management of a farm. Most medieval and much Renaissance literature was didactic in intention. In the eighteenth century, a number of poets wrote georgics (on the model of Virgil), describing in verse such utilitarian arts as sheepherding, running a sugar plantation, and making cider. Alexander Pope’s Essay on Criticism and his Essay on Man are eighteenth-century didactic poems on the subjects of literary criticism and of moral philosophy.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद विशेषण “उपदेशात्मक,” (“didactic,”) जिसका अर्थ है “निर्देश देने का इरादा,” साहित्य के उन कार्यों पर लागू होता है जो ज्ञान की एक शाखा को स्पष्ट करने के लिए, या फिर, कल्पनाशील या काल्पनिक रूप में, एक नैतिक, धार्मिक, या दार्शनिक सिद्धांत या विषय (theme) को मूर्त रूप देने के लिए डिज़ाइन किए गए हैं। (साहित्य (literature) की प्रविष्टि देखें।) ऐसे कार्यों को आमतौर पर अनिवार्य रूप से कल्पनाशील कार्यों (जिन्हें कभी-कभी “मिमेटिक” (“mimetic”) या “प्रतिनिधित्वकारी” (“representational”) कहा जाता है) से अलग किया जाता है, जिसमें सामग्री को उनके द्वारा मूर्त रूप दिए गए सिद्धांत को स्पष्ट करने और बढ़ाने के लिए नहीं, बल्कि सामग्री के आंतरिक हित और एक दर्शक को स्थानांतरित करने और कलात्मक आनंद देने की उनकी क्षमता को बढ़ाने के लिए व्यवस्थित और प्रस्तुत किया जाता है। पहली शताब्दी ईसा पूर्व में रोमन ल्यूक्रेटियस (Lucretius) ने अपनी उपदेशात्मक कविता डी रेरम नेचुरा (De Rerum Natura) (“चीजों की प्रकृति पर”) अपने प्रकृतिवादी दर्शन और नैतिकता को स्पष्ट करने और प्रेरक और आकर्षक बनाने के लिए लिखी थी, और उसी युग में वर्जिल (Virgil) ने अपनी जॉर्जिक्स (Georgics) लिखी थी, जिसमें काव्यात्मक तत्व ग्रामीण जीवन की प्रशंसा और एक खेत के व्यावहारिक प्रबंधन के बारे में जानकारी के लिए सौंदर्य अपील जोड़ते हैं। अधिकांश मध्ययुगीन और बहुत सारी पुनर्जागरण साहित्य उपदेशात्मक इरादे से था। अठारहवीं शताब्दी में, कई कवियों ने जॉर्जिक्स (georgics) (वर्जिल (Virgil) के मॉडल पर) लिखे, जिसमें भेड़ चराने, चीनी बागान चलाने, और साइडर बनाने जैसी उपयोगितावादी कलाओं का वर्णन पद्य में किया गया। अलेक्जेंडर पोप (Alexander Pope) का एसे ऑन क्रिटिसिज्म (Essay on Criticism) और उनका एसे ऑन मैन (Essay on Man) साहित्यिक आलोचना और नैतिक दर्शन के विषयों पर अठारहवीं शताब्दी की उपदेशात्मक कविताएँ हैं।

Such works for the most part directly describe the principles and procedures of a branch of knowledge or a craft, or else argue an explicit doctrine by proofs and examples. Didactic literature, however, may also take on the attributes of imaginative works, by embodying the doctrine in a fictional narrative or dramatic form that is intended to enhance the doctrine’s human interest and persuasive force, as well as to add a dimension of pleasure in the artistry of the representation. In the various forms of allegory, for example, including Edmund Spenser’s The Faerie Queene and John Bunyan’s The Pilgrim’s Progress, the purpose of enhancing and adding force to the incorporated doctrines is a primary determinant of the choice and presentation of the allegoric characters, the evolution of the plot, and the invention of fictional details. The diverse types of satire are didactic in that they are designed, by various devices of ridicule, to alter the reader’s attitudes toward certain types of people, institutions, products, and modes of conduct. Dante’s Letter to Can Grande tells us that he planned his fourteenth-century Divine Comedy to represent, in the mode of a visionary narrative, the major Christian truths and the way to avoid damnation and achieve salvation. And John Milton’s Paradise Lost (1667) can also be called didactic to the extent that the narrative is in fact organized, as Milton claimed in his opening invocation, around his “great argument” to “assert Eternal Providence, / And justify the ways of God to men.”

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद ऐसे कार्य अधिकांशतः सीधे तौर पर ज्ञान की किसी शाखा या शिल्प के सिद्धांतों और प्रक्रियाओं का वर्णन करते हैं, या फिर प्रमाणों और उदाहरणों द्वारा एक स्पष्ट सिद्धांत का तर्क देते हैं। हालाँकि, उपदेशात्मक साहित्य (Didactic literature), कल्पनाशील कार्यों की विशेषताओं को भी अपना सकता है, सिद्धांत को एक काल्पनिक कथा या नाटकीय रूप में मूर्त रूप देकर जिसका उद्देश्य सिद्धांत के मानवीय हित और प्रेरक शक्ति को बढ़ाना है, साथ ही प्रतिनिधित्व की कलात्मकता में आनंद का एक आयाम जोड़ना है। रूपक (allegory) के विभिन्न रूपों में, उदाहरण के लिए, एडमंड स्पेंसर (Edmund Spenser) की द फेयरी क्वीन (The Faerie Queene) और जॉन बनियन (John Bunyan) की द पिलग्रिम्स प्रोग्रेस (The Pilgrim’s Progress) सहित, शामिल सिद्धांतों को बढ़ाने और बल जोड़ने का उद्देश्य रूपक पात्रों के चयन और प्रस्तुति, कथानक के विकास, और काल्पनिक विवरणों के आविष्कार का एक प्राथमिक निर्धारक है। व्यंग्य (satire) के विविध प्रकार उपदेशात्मक हैं क्योंकि वे उपहास के विभिन्न उपकरणों द्वारा, पाठक के दृष्टिकोण को कुछ प्रकार के लोगों, संस्थानों, उत्पादों और आचरण के तरीकों के प्रति बदलने के लिए डिज़ाइन किए गए हैं। दांते (Dante) का लेटर टू कैन ग्रांडे (Letter to Can Grande) हमें बताता है कि उन्होंने अपनी चौदहवीं शताब्दी की डिवाइन कॉमेडी (Divine Comedy) को एक दूरदर्शी कथा के मोड में, प्रमुख ईसाई सत्यों और नरक से बचने और मोक्ष प्राप्त करने के तरीके का प्रतिनिधित्व करने की योजना बनाई थी। और जॉन मिल्टन (John Milton) के पैराडाइज लॉस्ट (Paradise Lost) (1667) को भी उस हद तक उपदेशात्मक कहा जा सकता है कि कथा वास्तव में, जैसा कि मिल्टन (Milton) ने अपने शुरुआती आह्वान में दावा किया था, उनके “महान तर्क” (“great argument”) के आसपास “शाश्वत प्रोविडेंस का दावा करने के लिए, / और ईश्वर के तरीकों को मनुष्यों के लिए उचित ठहराने के लिए” (“assert Eternal Providence, / And justify the ways of God to men”) आयोजित की गई है।