Alienation Effect
An explanation of Bertolt Brecht's 'alienation effect' (Verfremdungseffekt) in epic theater.
alienation effect:
In his epic theater of the 1920s and later, the German dramatist Bertolt Brecht adapted the Russian formalist concept of “defamiliarization” into what he called the “alienation effect” (Verfremdungseffekt). The German term is also translated as estrangement effect or distancing effect; the last is closest to Brecht’s notion, in that it avoids the negative connotations of jadedness, incapacity to feel, and social apathy that the word “alienation” has acquired in English. This effect, Brecht said, is used by the dramatist to make familiar aspects of the present social reality seem strange, so as to prevent the emotional identification or involvement of the audience with the characters and their actions in a play. His own aim in drama was instead to evoke a critical distance and attitude in the spectators, in order to arouse them to take action against, rather than simply to accept, the state of society and behavior represented on the stage.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
1920 के दशक और उसके बाद के अपने एपिक थिएटर (epic theater) में, जर्मन नाटककार बर्टोल्ट ब्रेख्त (Bertolt Brecht) ने रूसी रूपवादी (Russian formalist) अवधारणा “डिफेमिलियराइजेशन” (defamiliarization) को “एलियनेशन इफेक्ट” (Verfremdungseffekt) में रूपांतरित किया। जर्मन शब्द का अनुवाद अलगाव प्रभाव (estrangement effect) या दूरीकरण प्रभाव (distancing effect) के रूप में भी किया जाता है; अंतिम वाला ब्रेख्त की धारणा के सबसे करीब है, क्योंकि यह “एलियनेशन” (alienation) शब्द द्वारा अंग्रेजी में प्राप्त की गई उदासीनता, महसूस करने में असमर्थता और सामाजिक उदासीनता के नकारात्मक अर्थों से बचता है। ब्रेख्त ने कहा, यह प्रभाव नाटककार द्वारा वर्तमान सामाजिक वास्तविकता के परिचित पहलुओं को अजीब दिखाने के लिए उपयोग किया जाता है, ताकि दर्शकों को पात्रों और उनके कार्यों के साथ भावनात्मक पहचान या जुड़ाव से रोका जा सके। नाटक में उनका अपना उद्देश्य दर्शकों में एक महत्वपूर्ण दूरी और दृष्टिकोण उत्पन्न करना था, ताकि वे मंच पर प्रस्तुत समाज और व्यवहार की स्थिति को केवल स्वीकार करने के बजाय, उसके खिलाफ कार्रवाई करने के लिए प्रेरित हों।
On Brecht, refer to Marxist criticism; for a related aesthetic concept, see distance and involvement.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
ब्रेख्त (Brecht) पर, मार्क्सवादी आलोचना (Marxist criticism) देखें; एक संबंधित सौंदर्य अवधारणा के लिए, दूरी और भागीदारी (distance and involvement) देखें।