Symbolist Movement

A comprehensive explanation of the Symbolist Movement in literature, from Romantic origins to French Symbolists and their global influence

symbolist-movement symbolism baudelaire french-poetry correspondences literary-movements

Symbolist Movement:

Various poets of the Romantic Period, including Novalis and Hölderlin in Germany and Shelley in England, often used private symbols in their poetry (see symbol). Shelley, for example, repeatedly made symbolic use of objects such as the morning and evening star, a boat moving upstream, winding caves, and the conflict between a serpent and an eagle. William Blake, however, exceeded all his romantic contemporaries in his recourse to a persistent and sustained symbolism—that is, a coherent system composed of a number of symbolic elements—in both his lyric poems and his long “prophetic,” or epic poems. (See, for example, Northrop Frye, Fearful Symmetry: A Study of William Blake, 1947.) In nineteenth-century America, a symbolist procedure was a prominent element in the novels of Nathaniel Hawthorne and Herman Melville, the prose of Emerson and Thoreau, and the poetic theory and practice of Poe. (See Charles Feidelson, Jr., Symbolism and American Literature, 1953.) These writers derived the mode in large part from the native Puritan tradition of divine typology (see interpretation: typological and allegorical), and also from the theory of “correspondences” of the Swedish theologian Emanuel Swedenborg (1688–1772).

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद रोमांटिक काल (Romantic Period) के विभिन्न कवियों, जिनमें जर्मनी में नोवालिस (Novalis) और होल्डरलिन (Hölderlin) और इंग्लैंड में शेली (Shelley) शामिल हैं, ने अक्सर अपनी कविता में निजी प्रतीकों का उपयोग किया (प्रतीक (symbol) देखें)। उदाहरण के लिए, शेली (Shelley) ने बार-बार सुबह और शाम के तारे, धारा के विपरीत चलती एक नाव, घुमावदार गुफाओं, और एक सर्प और एक चील के बीच संघर्ष जैसी वस्तुओं का प्रतीकात्मक उपयोग किया। हालाँकि, विलियम ब्लेक (William Blake) ने अपने सभी रोमांटिक समकालीनों को एक स्थायी और निरंतर प्रतीकवाद (symbolism) के अपने आश्रय में पार कर लिया - यानी, कई प्रतीकात्मक तत्वों से बना एक सुसंगत प्रणाली - अपनी गीतात्मक कविताओं और अपनी लंबी “भविष्यवाणी,” या महाकाव्य कविताओं दोनों में। (उदाहरण के लिए, नॉर्थरोप फ्राई, फियरफुल सिमेट्री: ए स्टडी ऑफ विलियम ब्लेक, 1947 देखें।) उन्नीसवीं सदी के अमेरिका में, नथानिएल हॉथोर्न (Nathaniel Hawthorne) और हरमन मेलविल (Herman Melville) के उपन्यासों, एमर्सन (Emerson) और थोरो (Thoreau) के गद्य, और पो (Poe) के काव्य सिद्धांत और अभ्यास में एक प्रतीकवादी प्रक्रिया एक प्रमुख तत्व थी। (चार्ल्स फीडेल्सन, जूनियर, सिम्बोलिज्म एंड अमेरिकन लिटरेचर, 1953 देखें।) इन लेखकों ने इस विधा को काफी हद तक देशी प्यूरिटन परंपरा (divine typology) (दिव्य टाइपोलॉजी) (व्याख्या: टाइपोलॉजिकल और रूपक (interpretation: typological and allegorical) देखें), और स्वीडिश धर्मशास्त्री इमानुएल स्वीडनबर्ग (Emanuel Swedenborg) (1688-1772) के “पत्राचार” (“correspondences”) के सिद्धांत से भी प्राप्त किया।

In the usage of literary historians, however, Symbolist Movement designates specifically a group of French writers beginning with Charles Baudelaire (Fleurs du mal, 1857) and including such later poets as Arthur Rimbaud, Paul Verlaine, Stéphane Mallarmé, and Paul Valéry. Baudelaire based the symbolic mode of his poems in part on the example of the American Edgar Allan Poe, but especially on the ancient belief in correspondences —the doctrine that there exist inherent and systematic analogies between the human mind and the outer world, and also between the material and the spiritual worlds. As Baudelaire put this doctrine: “Everything, form, movement, number, color, perfume, in the spiritual as in the natural world, is significative, reciprocal, converse, correspondent.” The techniques of the French Symbolists, who exploited an order of private symbols in a poetry of rich suggestiveness rather than explicit signification, had an immense influence throughout Europe, and (especially in the 1890s and later) in England and America on poets such as Arthur Symons and Ernest Dowson (see Decadence) as well as W. B. Yeats, Ezra Pound, Dylan Thomas, Hart Crane, e. e. cummings, and Wallace Stevens. Major symbolist poets in Germany are Stefan George and Rainer Maria Rilke.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद हालाँकि, साहित्यिक इतिहासकारों के उपयोग में, प्रतीकवादी आंदोलन (Symbolist Movement) विशेष रूप से चार्ल्स बॉडेलेयर (Charles Baudelaire) (फ्लर्स डू माल (Fleurs du mal), 1857) से शुरू होने वाले फ्रांसीसी लेखकों के एक समूह को निर्दिष्ट करता है और इसमें आर्थर रिम्बॉड (Arthur Rimbaud), पॉल वेरलेन (Paul Verlaine), स्टीफन मालार्मे (Stéphane Mallarmé), और पॉल वैलेरी (Paul Valéry) जैसे बाद के कवि शामिल हैं। बॉडेलेयर (Baudelaire) ने अपनी कविताओं के प्रतीकात्मक मोड को आंशिक रूप से अमेरिकी एडगर एलन पो (Edgar Allan Poe) के उदाहरण पर, लेकिन विशेष रूप से पत्राचार (correspondences) में प्राचीन विश्वास पर आधारित किया—यह सिद्धांत कि मानव मन और बाहरी दुनिया के बीच, और भौतिक और आध्यात्मिक दुनिया के बीच भी, अंतर्निहित और व्यवस्थित सादृश्य मौजूद हैं। जैसा कि बॉडेलेयर (Baudelaire) ने इस सिद्धांत को रखा: “सब कुछ, रूप, गति, संख्या, रंग, इत्र, आध्यात्मिक में जैसा कि प्राकृतिक दुनिया में है, महत्वपूर्ण, पारस्परिक, विपरीत, संवाददाता है।” फ्रांसीसी प्रतीकवादियों की तकनीकें, जिन्होंने स्पष्ट महत्व के बजाय समृद्ध सूचकता की कविता में निजी प्रतीकों के एक क्रम का फायदा उठाया, का पूरे यूरोप में, और (विशेष रूप से 1890 के दशक और बाद में) इंग्लैंड और अमेरिका में आर्थर साइमन्स (Arthur Symons) और अर्नेस्ट डॉसन (Ernest Dowson) (पतन (Decadence) देखें) के साथ-साथ डब्ल्यू. बी. येट्स (W. B. Yeats), एजरा पाउंड (Ezra Pound), डायलन थॉमस (Dylan Thomas), हार्ट क्रेन (Hart Crane), ई. ई. कमिंग्स (e. e. cummings), और वालेस स्टीवंस (Wallace Stevens) जैसे कवियों पर बहुत बड़ा प्रभाव पड़ा। जर्मनी में प्रमुख प्रतीकवादी कवि स्टीफन जॉर्ज (Stefan George) और रेनर मारिया रिल्के (Rainer Maria Rilke) हैं।