Surrealism
A comprehensive examination of Surrealism as a revolutionary artistic and literary movement, its origins from Dadaism, key principles of automatic writing and unconscious creativity, and widespread influence on modern literature and arts.
surrealism:
Surrealism (“superrealism”) was launched as a concerted artistic movement in France by André Breton’s Manifesto on Surrealism (1924). It was a successor to the brief movement known as Dadaism, which emerged in 1916 out of disgust with the brutality and destructiveness of the First World War, and set out, according to its manifestos, to engender a negative art and literature that would shock and bewilder observers and serve to destroy the false values of modern bourgeois society, including its rationality and the kind of art and literature that rationality had fostered. Among the exponents of Dadaism were, for a time, artists and writers such as Tristan Tzara, Marcel Duchamp, Man Ray, and Max Ernst.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
अतियथार्थवाद (Surrealism) (“अधि यथार्थवाद”) (“superrealism”) को फ्रांस में आंद्रे ब्रेटन (André Breton) के अतियथार्थवाद पर घोषणापत्र (Manifesto on Surrealism) (1924) द्वारा एक ठोस कलात्मक आंदोलन के रूप में शुरू किया गया था। यह दादावाद (Dadaism) के रूप में जाने जाने वाले संक्षिप्त आंदोलन का उत्तराधिकारी था, जो 1916 में प्रथम विश्व युद्ध की क्रूरता और विनाशकारीता से घृणा के कारण उभरा था, और अपने घोषणापत्रों के अनुसार, एक नकारात्मक कला और साहित्य को जन्म देने के लिए निकला था जो पर्यवेक्षकों को चौंका देगा और भ्रमित करेगा और आधुनिक बुर्जुआ समाज के झूठे मूल्यों को नष्ट करने का काम करेगा, जिसमें इसकी तर्कसंगतता और उस प्रकार की कला और साहित्य शामिल है जिसे तर्कसंगतता ने बढ़ावा दिया था। दादावाद (Dadaism) के प्रतिपादकों में, कुछ समय के लिए, ट्रिस्टन त्ज़ारा (Tristan Tzara), मार्सेल डुचैम्प (Marcel Duchamp), मैन रे (Man Ray), और मैक्स अर्न्स्ट (Max Ernst) जैसे कलाकार और लेखक थे।
The expressed aim of surrealism was a revolt against all restraints on free creativity, including logical reason, standard morality, social and artistic conventions and norms, and all control over the artistic process by forethought and intention. To ensure the unhampered operation of the “deep mind,” which they regarded as the only source of valid knowledge as well as art, surrealists turned to automatic writing (writing delivered over to the promptings of the unconscious mind), and to exploiting the material of dreams, of states of mind between sleep and waking, and of natural or drug-induced hallucinations.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
अतियथार्थवाद (surrealism) का व्यक्त उद्देश्य स्वतंत्र रचनात्मकता पर सभी प्रतिबंधों के खिलाफ एक विद्रोह था, जिसमें तार्किक कारण, मानक नैतिकता, सामाजिक और कलात्मक परंपराएं और मानदंड, और पूर्वविचार और इरादे से कलात्मक प्रक्रिया पर सभी नियंत्रण शामिल थे। “गहरे मन” (“deep mind,”) के निर्बाध संचालन को सुनिश्चित करने के लिए, जिसे वे वैध ज्ञान के साथ-साथ कला का एकमात्र स्रोत मानते थे, अतियथार्थवादियों (surrealists) ने स्वचालित लेखन (automatic writing) (अचेतन मन के संकेतों को सौंपे गए लेखन), और सपनों की सामग्री, नींद और जागने के बीच की मनःस्थितियों, और प्राकृतिक या नशीली दवाओं से प्रेरित विभ्रमों का फायदा उठाया।
Surrealism was a revolutionary movement in painting, sculpture, and the other arts, as well as literature; and it often joined forces, although briefly, with one or another revolutionary movement in the political and social realm. The effects of surrealism extended far beyond the small group of its professed adherents such as André Breton, Louis Aragon, and the painter Salvador Dali. The influence, direct or indirect, of surrealist innovations can be found in many modern writers of prose and verse who have broken with conventional modes of artistic organization to experiment with free association, a broken syntax, nonlogical and non-chronological order, dreamlike and nightmarish sequences, and the juxtaposition of bizarre, shocking, or seemingly unrelated images. In England and America such effects can be found in a wide range of writings, from the poetry of Dylan Thomas to the flights of fantasy, hallucinative writing, startling inconsequences, and black humor in the novels of Henry Miller, William Burroughs, and Thomas Pynchon.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
अतियथार्थवाद (Surrealism) चित्रकला, मूर्तिकला, और अन्य कलाओं, साथ ही साहित्य में एक क्रांतिकारी आंदोलन था; और इसने अक्सर, हालांकि संक्षिप्त रूप से, राजनीतिक और सामाजिक क्षेत्र में एक या दूसरे क्रांतिकारी आंदोलन के साथ हाथ मिलाया। अतियथार्थवाद (surrealism) के प्रभाव इसके घोषित अनुयायियों के छोटे समूह जैसे आंद्रे ब्रेटन (André Breton), लुई एरागॉन (Louis Aragon), और चित्रकार साल्वाडोर डाली (Salvador Dali) से कहीं आगे तक फैले। अतियथार्थवादी नवाचारों का प्रभाव, प्रत्यक्ष या अप्रत्यक्ष रूप से, गद्य और पद्य के कई आधुनिक लेखकों में पाया जा सकता है जिन्होंने मुक्त जुड़ाव, एक टूटी हुई वाक्य-विन्यास, गैर-तार्किक और गैर-कालानुक्रमिक क्रम, स्वप्निल और दुःस्वप्न दृश्यों, और विचित्र, चौंकाने वाले, या प्रतीत होने वाले असंबंधित छवियों के रस-विन्यास के साथ प्रयोग करने के लिए कलात्मक संगठन के पारंपरिक तरीकों से नाता तोड़ लिया है। इंग्लैंड और अमेरिका में ऐसे प्रभाव डायलन थॉमस (Dylan Thomas) की कविता से लेकर हेनरी मिलर (Henry Miller), विलियम बुरोफ्स (William Burroughs), और थॉमस पिंचन (Thomas Pynchon) के उपन्यासों में कल्पना की उड़ानों, विभ्रम लेखन, चौंकाने वाली विसंगतियों, और काले हास्य तक लेखन की एक विस्तृत श्रृंखला में पाए जा सकते हैं।