Gothic Novel

A comprehensive explanation of the Gothic novel movement, from its origins with Horace Walpole's The Castle of Otranto to its evolution and influence on modern fiction.

gothic-novel gothic-romance horace-walpole horror terror supernatural literary-movements

Gothic novel:

The word Gothic originally referred to the Goths, an early Germanic tribe, then came to signify “germanic,” then “medieval.” “Gothic architecture” now denotes the medieval form of architecture, characterized by the use of the high pointed arch and vault, flying buttresses, and intricate recesses, which spread through western Europe between the twelfth and sixteenth centuries.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद गोथिक (Gothic) शब्द मूल रूप से गोथ्स (Goths), एक प्रारंभिक जर्मनिक जनजाति, को संदर्भित करता था, फिर इसका अर्थ “जर्मनिक” (“germanic,”), फिर “मध्ययुगीन” (“medieval”) हो गया। “गोथिक वास्तुकला” (“Gothic architecture”) अब वास्तुकला के मध्ययुगीन रूप को दर्शाता है, जो ऊंचे नुकीले मेहराब और वॉल्ट, उड़ने वाले बट्रेस, और जटिल अवकाशों के उपयोग की विशेषता है, जो बारहवीं और सोलहवीं शताब्दी के बीच पश्चिमी यूरोप में फैला था।

The Gothic novel, or in an alternative term, Gothic romance, is a type of prose fiction which was inaugurated by Horace Walpole’s The Castle of Otranto: A Gothic Story (1764)—the subtitle denotes its setting in the Middle Ages—and flourished through the early nineteenth century. Some writers followed Walpole’s example by setting their stories in the medieval period; others set them in a Catholic country, especially Italy or Spain. The locale was often a gloomy castle furnished with dungeons, subterranean passages, and sliding panels; the typical story focused on the sufferings imposed on an innocent heroine by a cruel and lustful villain, and made bountiful use of ghosts, mysterious disappearances, and other sensational and supernatural occurrences (which in a number of novels turned out to have natural explanations). The principal aim of such novels was to evoke chilling terror by exploiting mystery and a variety of horrors. Many of them are now read mainly as period pieces, but the best opened up to fiction the realm of the irrational and of the perverse impulses and nightmarish terrors that lie beneath the orderly surface of the civilized mind. Examples of Gothic novels are William Beckford’s Vathek (1786)—the setting of which is both medieval and Oriental and the subject both erotic and sadistic—Ann Radcliffe’s The Mysteries of Udolpho (1794) and other highly successful romances, and Matthew Gregory Lewis’ The Monk (1796), which exploited, with considerable literary skill, the shock effects of a narrative involving rape, incest, murder, and diabolism. Jane Austen made good-humored fun of the more decorous instances of the Gothic vogue in Northanger Abbey (written 1798, published 1818).

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद गोथिक उपन्यास (Gothic novel), या एक वैकल्पिक शब्द में, गोथिक रोमांस (Gothic romance), गद्य कथा (prose fiction) का एक प्रकार है जिसका उद्घाटन होरेस वाल्पोल (Horace Walpole) के द कैसल ऑफ ओट्रान्टो: ए गोथिक स्टोरी (The Castle of Otranto: A Gothic Story) (1764) द्वारा किया गया था—उपशीर्षक मध्य युग में इसकी सेटिंग को दर्शाता है—और यह उन्नीसवीं सदी की शुरुआत तक फला-फूला। कुछ लेखकों ने वाल्पोल के उदाहरण का अनुसरण करते हुए अपनी कहानियों को मध्ययुगीन काल में स्थापित किया; दूसरों ने उन्हें एक कैथोलिक देश में, विशेष रूप से इटली या स्पेन में स्थापित किया। स्थान अक्सर तहखानों, भूमिगत मार्गों और फिसलने वाले पैनलों से सुसज्जित एक उदास महल होता था; विशिष्ट कहानी एक निर्दोष नायिका (heroine) पर एक क्रूर और कामुक खलनायक (villain) द्वारा लगाए गए कष्टों पर केंद्रित थी, और भूतों, रहस्यमय गायब होने, और अन्य सनसनीखेज और अलौकिक घटनाओं का भरपूर उपयोग करती थी (जो कई उपन्यासों में प्राकृतिक स्पष्टीकरण के रूप में सामने आईं)। ऐसे उपन्यासों का मुख्य उद्देश्य रहस्य और विभिन्न प्रकार की भयावहता का फायदा उठाकर द्रुतशीतन आतंक को जगाना था। उनमें से कई अब मुख्य रूप से अवधि के टुकड़ों के रूप में पढ़े जाते हैं, लेकिन सर्वश्रेष्ठ ने कथा के लिए तर्कहीन और विकृत आवेगों और दुःस्वप्न के आतंक के क्षेत्र को खोल दिया जो सभ्य मन की व्यवस्थित सतह के नीचे स्थित हैं। गोथिक उपन्यासों (Gothic novels) के उदाहरण विलियम बेकफोर्ड (William Beckford) का वाथेक (Vathek) (1786) हैं—जिसकी सेटिंग मध्ययुगीन और ओरिएंटल दोनों है और विषय कामुक और sadomasochistic दोनों है—एन रैडक्लिफ (Ann Radcliffe) का द मिस्ट्रीज ऑफ उडोल्फो (The Mysteries of Udolpho) (1794) और अन्य अत्यधिक सफल रोमांस, और मैथ्यू ग्रेगरी लुईस (Matthew Gregory Lewis) का द मॉन्क (The Monk) (1796), जिसने बलात्कार, अनाचार, हत्या और शैतानवाद से जुड़ी एक कथा के सदमे प्रभावों का काफी साहित्यिक कौशल के साथ फायदा उठाया। जेन ऑस्टेन (Jane Austen) ने नॉर्थेंजर एबे (Northanger Abbey) (1798 में लिखा, 1818 में प्रकाशित) में गोथिक प्रचलन के अधिक सभ्य उदाहरणों का अच्छा-स्वभाव वाला मज़ाक उड़ाया।

The term “Gothic” has also been extended to a type of fiction which lacks the exotic setting of the earlier romances, but develops a brooding atmosphere of gloom and terror, represents events that are uncanny or macabre or melodramatically violent, and often deals with aberrant psychological states. In this extended sense the term “Gothic” has been applied to William Godwin’s Caleb Williams (1794), Mary Shelley’s remarkable and influential Frankenstein (1818), and the novels and tales of terror by the German E. T. A. Hoffmann. Still more loosely, “Gothic” has been used to describe elements of the macabre and terrifying that are included in such later works as Emily Brontë’s Wuthering Heights, Charlotte Brontë’s Jane Eyre, Charles Dickens’ Bleak House (for example, chapters 11, 16, and 47) and Great Expectations (the Miss Havisham episodes). Critics have recently drawn attention to the many women writers of Gothic fiction, and have explained features of the mode as the result of the suppression of female sexuality, or else as a challenge to the gender hierarchy and values of a male-dominated culture. See feminist criticism and refer to Sandra Gilbert and Susan Gubar, The Madwoman in the Attic (1979), and Juliann E. Fleenor, ed., The Female Gothic (1983).

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद “गोथिक” (“Gothic”) शब्द को एक प्रकार की कथा पर भी विस्तारित किया गया है जिसमें पहले के रोमांस की विदेशी सेटिंग का अभाव है, लेकिन यह उदासी और आतंक का एक मननशील वातावरण विकसित करता है, उन घटनाओं का प्रतिनिधित्व करता है जो अलौकिक या भयावह या मेलोड्रामैटिक रूप से हिंसक हैं, और अक्सर विपथगामी मनोवैज्ञानिक अवस्थाओं से संबंधित है। इस विस्तारित अर्थ में “गोथिक” (“Gothic”) शब्द विलियम गॉडविन (William Godwin) के कालेब विलियम्स (Caleb Williams) (1794), मैरी शेली (Mary Shelley) की उल्लेखनीय और प्रभावशाली फ्रेंकस्टीन (Frankenstein) (1818), और जर्मन ई. टी. ए. हॉफमैन (E. T. A. Hoffmann) के आतंक के उपन्यासों और कहानियों पर लागू किया गया है। और भी शिथिल रूप से, “गोथिक” (“Gothic”) का उपयोग भयावह और भयानक के तत्वों का वर्णन करने के लिए किया गया है जो बाद के ऐसे कार्यों में शामिल हैं जैसे एमिली ब्रोंटे (Emily Brontë) की वuthering हाइट्स, शार्लेट ब्रोंटे (Charlotte Brontë) की जेन आयर, चार्ल्स डिकेंस (Charles Dickens) की ब्लीक हाउस (उदाहरण के लिए, अध्याय 11, 16, और 47) और ग्रेट एक्सपेक्टेशंस (मिस हैविशम एपिसोड)। आलोचकों ने हाल ही में गोथिक कथा की कई महिला लेखकों पर ध्यान आकर्षित किया है, और इस विधा की विशेषताओं को महिला कामुकता के दमन के परिणाम के रूप में, या फिर पुरुष-प्रधान संस्कृति के लिंग पदानुक्रम और मूल्यों के लिए एक चुनौती के रूप में समझाया है। नारीवादी आलोचना (feminist criticism) देखें और सैंड्रा गिल्बर्ट (Sandra Gilbert) और सुसान गुबार (Susan Gubar), द मैडवूमन इन द एटिक (The Madwoman in the Attic) (1979), और जूलियन ई. फ्लीनोर (Juliann E. Fleenor), संस्करण, द फीमेल गोथिक (The Female Gothic) (1983) का संदर्भ लें।

America, especially the American South, has been fertile in Gothic fiction in the extended sense, from the novels of Charles Brockden Brown (1771–1810) and the terror tales of Edgar Allan Poe to William Faulkner’s Sanctuary and Absalom, Absalom! and some of the fiction of Truman Capote. The nightmarish realm of uncanny terror, violence, and cruelty opened by the Gothic novel continued to be explored in novels such as Daphne du Maurier’s popular Rebecca (1938) and Iris Murdoch’s The Unicorn; it is also exploited by authors of horror fiction such as H. P. Lovecraft and Stephen King, and by the writers and directors of innumerable horror movies.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद अमेरिका, विशेष रूप से अमेरिकी दक्षिण, विस्तारित अर्थ में गोथिक कथा में उपजाऊ रहा है, चार्ल्स ब्रॉकडेन ब्राउन (Charles Brockden Brown) (1771-1810) के उपन्यासों और एडगर एलन पो (Edgar Allan Poe) की आतंक की कहानियों से लेकर विलियम फॉल्कनर (William Faulkner) के सैंक्चुअरी (Sanctuary) और एब्सलॉम, एब्सलॉम! (Absalom, Absalom!) और ट्रूमैन कपोट (Truman Capote) की कुछ कथाओं तक। गोथिक उपन्यास द्वारा खोले गए अलौकिक आतंक, हिंसा और क्रूरता के दुःस्वप्न के दायरे का पता लगाना डैफने डू मौरियर (Daphne du Maurier) के लोकप्रिय रेबेका (Rebecca) (1938) और आइरिस मर्डोक (Iris Murdoch) के द यूनिकॉर्न (The Unicorn) जैसे उपन्यासों में जारी रहा; इसका उपयोग एच. पी. लवक्राफ्ट (H. P. Lovecraft) और स्टीफन किंग (Stephen King) जैसे डरावनी कथा के लेखकों द्वारा, और अनगिनत डरावनी फिल्मों के लेखकों और निर्देशकों द्वारा भी किया जाता है।