Neoclassic and Romantic

A comparative analysis of the Neoclassic and Romantic periods in English literature, examining their contrasting characteristics, literary theories, and representative writers.

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neoclassic and romantic:

The simplest use of these extremely variable terms is as noncommittal names for periods of literature. In this application, the “Neoclassic Period” in England spans the 140 years or so after the Restoration (1660), and the “Romantic Period” is usually taken to extend approximately from the outbreak of the French Revolution in 1789—or alternatively, from the publication of Lyrical Ballads in 1798—through the first three decades of the nineteenth century. With reference to American literature, the term “neoclassic” is rarely applied to eighteenth-century writers; on the other hand, 1830–65, the era of Emerson, Thoreau, Poe, Melville, and Hawthorne, is sometimes called “the American Romantic Period.” (See periods of English literature and periods of American literature.) “Neoclassic” and “romantic” are frequently applied also to periods of German, French, and other Continental literatures, but with differences in the historical spans they identify.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद इन अत्यंत परिवर्तनशील शब्दों का सबसे सरल उपयोग साहित्य के कालखंडों (periods of literature) के लिए तटस्थ नामों के रूप में है। इस अनुप्रयोग में, इंग्लैंड में “नवशास्त्रीय काल” (“Neoclassic Period”) बहाली (Restoration) (1660) के बाद के लगभग 140 वर्षों तक फैला है, और “रोमांटिक काल” (“Romantic Period”) को आमतौर पर 1789 में फ्रांसीसी क्रांति के फैलने से—या वैकल्पिक रूप से, 1798 में लिरिकल बैलाड्स (Lyrical Ballads) के प्रकाशन से—उन्नीसवीं शताब्दी के पहले तीन दशकों तक विस्तारित माना जाता है। अमेरिकी साहित्य के संदर्भ में, “नवशास्त्रीय” (“neoclassic”) शब्द का प्रयोग अठारहवीं शताब्दी के लेखकों के लिए शायद ही कभी किया जाता है; दूसरी ओर, 1830-65, एमर्सन (Emerson), थोरो (Thoreau), पो (Poe), मेलविल (Melville), और हॉथॉर्न (Hawthorne) का युग, कभी-कभी “अमेरिकी रोमांटिक काल” (“the American Romantic Period”) कहलाता है। (अंग्रेजी साहित्य के काल (periods of English literature) और अमेरिकी साहित्य के काल (periods of American literature) देखें।) “नवशास्त्रीय” (“Neoclassic”) और “रोमांटिक” (“romantic”) का प्रयोग अक्सर जर्मन, फ्रांसीसी और अन्य महाद्वीपीय साहित्यों के कालखंडों पर भी किया जाता है, लेकिन उनके द्वारा पहचाने जाने वाले ऐतिहासिक विस्तार में अंतर के साथ।

Historians have often tried to “define” neoclassicism or romanticism, as though each term denoted an essential feature which was shared, to varying degrees, by all the major writings of an age. But the multiplex course of literary events has not formed itself around such simple entities, and the numerous and conflicting single definitions of neoclassicism and romanticism are either so vague as to be next to meaningless or so specific as to fall far short of equating with the great range and variety of the literary phenomena. A more useful undertaking is simply to specify some salient attributes of literary theory and practice that were shared by a number of prominent writers in the Neoclassic Period in England, and that serve to distinguish them from many outstanding writers of the Romantic Period. The following list of ideas and characteristics that were shared, between 1660 and the late 1700s, by authors such as John Dryden, Alexander Pope, Joseph Addison, Jonathan Swift, Samuel Johnson, Oliver Goldsmith, and Edmund Burke, may serve as an introductory sketch of some prominent features of neoclassic literature:

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद इतिहासकारों ने अक्सर नवशास्त्रवाद (neoclassicism) या रूमानियत (romanticism) को “परिभाषित” (“define”) करने का प्रयास किया है, मानो प्रत्येक शब्द एक आवश्यक विशेषता को दर्शाता हो जो एक युग के सभी प्रमुख लेखों द्वारा, अलग-अलग डिग्री तक, साझा की गई थी। लेकिन साहित्यिक घटनाओं का बहुविध पाठ्यक्रम ऐसी सरल संस्थाओं के इर्द-गिर्द नहीं बना है, और नवशास्त्रवाद (neoclassicism) और रूमानियत (romanticism) की कई और परस्पर विरोधी एकल परिभाषाएँ या तो इतनी अस्पष्ट हैं कि वे लगभग अर्थहीन हैं या इतनी विशिष्ट हैं कि वे साहित्यिक घटनाओं की महान सीमा और विविधता के बराबर होने से बहुत कम हैं। एक अधिक उपयोगी उपक्रम केवल साहित्यिक सिद्धांत और अभ्यास की कुछ मुख्य विशेषताओं को निर्दिष्ट करना है जो इंग्लैंड में नवशास्त्रीय काल (Neoclassic Period) में कई प्रमुख लेखकों द्वारा साझा की गई थीं, और जो उन्हें रोमांटिक काल (Romantic Period) के कई उत्कृष्ट लेखकों से अलग करने का काम करती हैं। निम्नलिखित विचारों और विशेषताओं की सूची है जो 1660 और 1700 के दशक के अंत के बीच, जॉन ड्राइडन (John Dryden), अलेक्जेंडर पोप (Alexander Pope), जोसेफ एडिसन (Joseph Addison), जोनाथन स्विफ्ट (Jonathan Swift), सैमुअल जॉनसन (Samuel Johnson), ओलिवर गोल्डस्मिथ (Oliver Goldsmith), और एडमंड बर्क (Edmund Burke) जैसे लेखकों द्वारा साझा की गई थीं, जो नवशास्त्रीय साहित्य (neoclassic literature) की कुछ प्रमुख विशेषताओं के एक परिचयात्मक स्केच के रूप में काम कर सकती हैं:

  1. These authors exhibited a strong traditionalism, which was often joined to a distrust of radical innovation and was evidenced above all in their great respect for classical writers—that is, the writers of ancient Greece and Rome—who were thought to have achieved excellence, and established the enduring models, in all the major literary genres. Hence the term “neoclassic.”
  2. Literature was conceived to be primarily an “art”; that is, a set of skills which, although it requires innate talents, must be perfected by long study and practice. The neoclassic ideal… is the craftsman’s ideal, demanding finish, correction, and attention to detail.
  3. Human beings… were regarded as the primary subject matter of the major forms of literature. Poetry was held to be an imitation of human life. Not art for art’s sake, but art for humanity’s sake, was a central ideal of neoclassic humanism.
  4. In both the subject matter and the appeal of art, emphasis was placed on what human beings possess in common—representative characteristics and widely shared experiences, thoughts, feelings, and tastes.
  5. Neoclassic writers… viewed human beings as limited agents who ought to set themselves only accessible goals. Many of the great works of the period, satiric and didactic, attack human “pride”—interpreted as presumption beyond the natural limits of the species—and enforce the lesson of the golden mean… and of humanity’s need to submit to its restricted position in the cosmic order—an order sometimes envisioned as a natural hierarchy, or Great Chain of Being.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  1. इन लेखकों ने एक मजबूत परंपरावाद (traditionalism) का प्रदर्शन किया, जो अक्सर कट्टरपंथी नवीनता के प्रति अविश्वास के साथ जुड़ा हुआ था और सबसे बढ़कर उनके शास्त्रीय लेखकों (classical writers)—यानी, प्राचीन ग्रीस और रोम के लेखकों—के प्रति उनके महान सम्मान में स्पष्ट था, जिनके बारे में सोचा जाता था कि उन्होंने उत्कृष्टता हासिल की है, और सभी प्रमुख साहित्यिक विधाओं में स्थायी मॉडल स्थापित किए हैं। इसलिए “नवशास्त्रीय” (“neoclassic.”) शब्द।
  2. साहित्य को मुख्य रूप से एक “कला” (“art”) के रूप में माना जाता था; अर्थात्, कौशल का एक सेट जिसे, हालांकि जन्मजात प्रतिभा की आवश्यकता होती है, लंबे अध्ययन और अभ्यास से सिद्ध किया जाना चाहिए। नवशास्त्रीय आदर्श… शिल्पकार का आदर्श है, जो पूर्णता, सुधार और विस्तार पर ध्यान देने की मांग करता है।
  3. मनुष्य… साहित्य के प्रमुख रूपों की प्राथमिक विषय वस्तु माने जाते थे। कविता को मानव जीवन का अनुकरण (imitation) माना जाता था। कला कला के लिए नहीं, बल्कि मानवता के लिए कला, नवशास्त्रीय मानवतावाद (humanism) का एक केंद्रीय आदर्श था।
  4. कला की विषय वस्तु और अपील दोनों में, इस बात पर जोर दिया गया था कि मनुष्य में क्या समान है—प्रतिनिधित्ववादी विशेषताएँ और व्यापक रूप से साझा किए गए अनुभव, विचार, भावनाएँ और स्वाद।
  5. नवशास्त्रीय लेखक… मनुष्यों को सीमित एजेंटों के रूप में देखते थे जिन्हें केवल सुलभ लक्ष्य निर्धारित करने चाहिए। इस अवधि के कई महान कार्य, व्यंग्यात्मक और उपदेशात्मक, मानव “गर्व” (“pride”) पर हमला करते हैं—जिसे प्रजातियों की प्राकृतिक सीमाओं से परे अनुमान के रूप में व्याख्यायित किया गया है—और सुनहरे माध्य (golden mean)… और मानवता की ब्रह्मांडीय व्यवस्था में अपनी प्रतिबंधित स्थिति को प्रस्तुत करने की आवश्यकता के पाठ को लागू करते हैं—एक व्यवस्था जिसे कभी-कभी एक प्राकृतिक पदानुक्रम, या अस्तित्व की महान श्रृंखला (Great Chain of Being) के रूप में देखा जाता है।

Here are some aspects in which romantic aims and achievements, as manifested by many prominent and innovative writers during the late eighteenth and early nineteenth centuries, differ most conspicuously from their neoclassic precursors:

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद यहाँ कुछ पहलू हैं जिनमें रोमांटिक (romantic) उद्देश्य और उपलब्धियाँ, जैसा कि अठारहवीं शताब्दी के अंत और उन्नीसवीं शताब्दी की शुरुआत के दौरान कई प्रमुख और नवीन लेखकों द्वारा प्रकट किया गया है, उनके नवशास्त्रीय पूर्ववर्तियों से सबसे स्पष्ट रूप से भिन्न हैं:

  1. The prevailing attitude favored innovation over traditionalism in the materials, forms, and style of literature. Wordsworth’s preface to the second edition of Lyrical Ballads in 1800 was written as a poetic manifesto, or statement of revolutionary aims, in which he denounced the upper-class subjects and the poetic diction of the preceding century and proposed to deal with materials from “common life” in “a selection of language really used by men.”
  2. In his preface to Lyrical Ballads, Wordsworth repeatedly declared that good poetry is “the spontaneous overflow of powerful feelings.” According to this view, poetry is not primarily a mirror of men in action; on the contrary, its essential component is the poet’s own feelings, while the process of composition, since it is “spontaneous,” is the opposite of the artful manipulation of means to foreseen ends stressed by the neoclassic critics. (See expressive criticism.)
  3. To a remarkable degree external nature—the landscape, together with its flora and fauna—became a persistent subject of poetry, and was described with an accuracy and sensuous nuance unprecedented in earlier writers… Representative Romantic works are in fact poems of feelingful meditation which, although often stimulated by a natural phenomenon, are concerned with central human experiences and problems. Wordsworth asserted… that it is “the Mind of Man” which is “my haunt, and the main region of my song.”
  4. Neoclassic poetry was about other people, but many Romantic poems, long and short, invited the reader to identify the protagonists with the poets themselves, either directly, as in Wordsworth’s Prelude… or in altered but recognizable form, as in Lord Byron’s Childe Harold.
  5. What seemed to a number of political liberals the infinite social promise of the French Revolution in the early 1790s fostered the sense in Romantic writers that theirs was a great age of new beginnings and high possibilities. Many writers viewed a human being as endowed with limitless aspiration toward an infinite good envisioned by the faculty of imagination. “Our destiny,” Wordsworth says… “our being’s heart and home, / Is with infinitude, and only there.”
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  1. प्रचलित दृष्टिकोण ने साहित्य की सामग्री, रूपों और शैली में परंपरावाद पर नवीनता का पक्ष लिया। 1800 में लिरिकल बैलाड्स (Lyrical Ballads) के दूसरे संस्करण की वर्ड्सवर्थ (Wordsworth) की प्रस्तावना एक काव्यात्मक घोषणापत्र (manifesto), या क्रांतिकारी उद्देश्यों के बयान के रूप में लिखी गई थी, जिसमें उन्होंने पिछली शताब्दी के उच्च-वर्गीय विषयों और काव्यात्मक शब्दावली (poetic diction) की निंदा की और “आम जीवन” (“common life”) से सामग्री के साथ “वास्तव में पुरुषों द्वारा उपयोग की जाने वाली भाषा के चयन” (“a selection of language really used by men”) में निपटने का प्रस्ताव रखा।
  2. अपनी लिरिकल बैलाड्स (Lyrical Ballads) की प्रस्तावना में, वर्ड्सवर्थ (Wordsworth) ने बार-बार घोषणा की कि अच्छी कविता “शक्तिशाली भावनाओं का सहज अतिप्रवाह” (“the spontaneous overflow of powerful feelings”) है। इस दृष्टिकोण के अनुसार, कविता मुख्य रूप से क्रिया में पुरुषों का दर्पण नहीं है; इसके विपरीत, इसका आवश्यक घटक कवि की अपनी भावनाएँ हैं, जबकि रचना की प्रक्रिया, चूँकि यह “सहज” (“spontaneous,”) है, नवशास्त्रीय आलोचकों द्वारा जोर दिए गए पूर्वनिर्धारित सिरों के साधनों के कलात्मक हेरफेर के विपरीत है। (अभिव्यंजक आलोचना (expressive criticism) देखें।)
  3. एक उल्लेखनीय डिग्री तक बाहरी प्रकृति—परिदृश्य, अपनी वनस्पतियों और जीवों के साथ—कविता का एक स्थायी विषय बन गया, और पहले के लेखकों में अभूतपूर्व सटीकता और संवेदी बारीकियों के साथ वर्णित किया गया था… प्रतिनिधि रोमांटिक रचनाएँ वास्तव में भावनापूर्ण ध्यान की कविताएँ हैं, जो, हालांकि अक्सर एक प्राकृतिक घटना से प्रेरित होती हैं, केंद्रीय मानवीय अनुभवों और समस्याओं से संबंधित होती हैं। वर्ड्सवर्थ (Wordsworth) ने जोर देकर कहा… कि यह “मनुष्य का मन” (“the Mind of Man”) है जो “मेरा अड्डा, और मेरे गीत का मुख्य क्षेत्र” (“my haunt, and the main region of my song”) है।
  4. नवशास्त्रीय कविता दूसरे लोगों के बारे में थी, लेकिन कई रोमांटिक कविताएँ, लंबी और छोटी, पाठक को नायकों को स्वयं कवियों के साथ पहचानने के लिए आमंत्रित करती थीं, या तो सीधे, जैसा कि वर्ड्सवर्थ (Wordsworth) के प्रेल्यूड (Prelude) में… या बदले हुए लेकिन पहचानने योग्य रूप में, जैसा कि लॉर्ड बायरन (Lord Byron) के चाइल्ड हेरोल्ड (Childe Harold) में है।
  5. 1790 के दशक की शुरुआत में फ्रांसीसी क्रांति के अनंत सामाजिक वादे ने जो कई राजनीतिक उदारवादियों को लग रहा था, उसने रोमांटिक लेखकों में यह भावना पैदा की कि उनका युग नई शुरुआत और उच्च संभावनाओं का एक महान युग था। कई लेखकों ने एक इंसान को कल्पना के संकाय द्वारा परिकल्पित एक अनंत अच्छे की ओर असीम आकांक्षा से संपन्न के रूप में देखा। “हमारा भाग्य,” वर्ड्सवर्थ (Wordsworth) कहते हैं… “हमारे होने का दिल और घर, / अनंतता के साथ है, और केवल वहीं।” (“Our destiny,” … “our being’s heart and home, / Is with infinitude, and only there.”)