Soliloquy
A comprehensive examination of soliloquy in drama, including its dramatic functions, famous examples, related device of aside, and historical development in theatrical conventions.
soliloquy:
Soliloquy is the act of talking to oneself, whether silently or aloud. In drama it denotes the convention by which a character, alone on the stage, utters his or her thoughts aloud. Playwrights have used this device as a convenient way to convey information about a character’s motives and state of mind, or for purposes of exposition, and sometimes in order to guide the judgments and responses of the audience. Christopher Marlowe’s Dr. Faustus (first performed in 1594) opens with a long expository soliloquy, and concludes with another which expresses Faustus’ frantic mental and emotional state during his belated attempts to evade damnation. The best-known of dramatic soliloquies is Hamlet’s speech which begins “To be or not to be.” Compare monologue.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
स्वगत भाषण (Soliloquy) खुद से बात करने का कार्य है, चाहे चुपचाप हो या ज़ोर से। नाटक में यह उस परंपरा को दर्शाता है जिसके द्वारा एक पात्र, मंच पर अकेला, अपने विचारों को ज़ोर से बोलता है। नाटककारों ने इस उपकरण का उपयोग एक पात्र के उद्देश्यों और मन की स्थिति के बारे में जानकारी देने के एक सुविधाजनक तरीके के रूप में, या प्रतिपादन (exposition) के प्रयोजनों के लिए, और कभी-कभी दर्शकों के निर्णयों और प्रतिक्रियाओं का मार्गदर्शन करने के लिए किया है। क्रिस्टोफर मार्लो (Christopher Marlowe) का डॉ. फॉस्टस (Dr. Faustus) (पहली बार 1594 में प्रदर्शित) एक लंबे व्याख्यात्मक स्वगत भाषण (soliloquy) के साथ खुलता है, और एक और के साथ समाप्त होता है जो फॉस्टस (Faustus) की उन्मत्त मानसिक और भावनात्मक स्थिति को व्यक्त करता है जब वह धिक्कार से बचने के अपने विलंबित प्रयासों के दौरान होता है। नाटकीय स्वगत भाषणों में सबसे प्रसिद्ध हैमलेट (Hamlet) का भाषण है जो “होना या न होना” (“To be or not to be”) से शुरू होता है। मोनोलॉग (monologue) से तुलना करें।
A related stage device is the aside, in which a character expresses to the audience his or her thought or intention in a short speech which, by convention, is inaudible to the other characters on the stage. Both devices, common in Elizabethan and later drama, were largely rejected by dramatists in the later nineteenth century, when the increasing requirement that plays convey the illusion of real life impelled writers to exploit indirect means for revealing a character’s state of mind, and for conveying exposition and guidance to the audience. Eugene O’Neill, however, revived and extended the soliloquy and aside and made them basic devices throughout his play Strange Interlude (1928).
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
एक संबंधित मंचीय उपकरण असाइड (aside) है, जिसमें एक पात्र दर्शकों को एक छोटे भाषण में अपने विचार या इरादे व्यक्त करता है, जो, परंपरा के अनुसार, मंच पर अन्य पात्रों के लिए अश्रव्य होता है। दोनों उपकरण, जो एलिजाबेथन (Elizabethan) और बाद के नाटकों में आम थे, उन्नीसवीं शताब्दी के अंत में नाटककारों द्वारा काफी हद तक अस्वीकार कर दिए गए थे, जब नाटकों द्वारा वास्तविक जीवन का भ्रम व्यक्त करने की बढ़ती आवश्यकता ने लेखकों को एक पात्र की मनःस्थिति को प्रकट करने और दर्शकों को प्रतिपादन और मार्गदर्शन देने के लिए अप्रत्यक्ष साधनों का फायदा उठाने के लिए प्रेरित किया। हालाँकि, यूजीन ओ’नील (Eugene O’Neill) ने स्वगत भाषण (soliloquy) और असाइड (aside) को पुनर्जीवित और विस्तारित किया और उन्हें अपने नाटक स्ट्रेंज इंटरल्यूड (Strange Interlude) (1928) में बुनियादी उपकरण बनाया।