Setting
A comprehensive examination of setting in narrative and dramatic works, including overall setting, scene-specific locations, and theatrical applications of décor and mise en scène.
setting:
The overall setting of a narrative or dramatic work is the general locale, historical time, and social circumstances in which its action occurs; the setting of a single episode or scene within the work is the particular physical location in which it takes place. The overall setting of Macbeth, for example, is medieval Scotland, and the setting for the particular scene in which Macbeth comes upon the witches is a blasted heath. The overall setting of James Joyce’s Ulysses is Dublin on June 16, 1904, and its opening episode is set in the Martello Tower overlooking Dublin Bay. In works by writers such as Edgar Allan Poe, Thomas Hardy, and William Faulkner, both the overall and individual settings are important elements in generating the atmosphere of their works. The Greek term opsis (“scene,” or “spectacle”) is now occasionally used to denote a particular visible or picturable setting in any work of literature, including a lyric poem.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
किसी कथात्मक (narrative) या नाटकीय (dramatic) कृति की समग्र सेटिंग (setting) वह सामान्य स्थान, ऐतिहासिक समय, और सामाजिक परिस्थितियाँ होती हैं जिनमें उसकी क्रिया (action) घटित होती है; कृति के भीतर किसी एक प्रकरण (episode) या दृश्य (scene) की सेटिंग वह विशेष भौतिक स्थान है जिसमें वह घटित होता है। उदाहरण के लिए, मैकबेथ (Macbeth) की समग्र सेटिंग मध्ययुगीन स्कॉटलैंड है, और उस विशेष दृश्य की सेटिंग जिसमें मैकबेथ चुड़ैलों से मिलता है, एक उजाड़ हीथ है। जेम्स जॉयस (James Joyce) के यूलिसिस (Ulysses) की समग्र सेटिंग 16 जून, 1904 को डबलिन है, और इसका शुरुआती प्रकरण डबलिन खाड़ी की ओर देखने वाले मार्टेलो टॉवर में सेट है। एडगर एलन पो (Edgar Allan Poe), थॉमस हार्डी (Thomas Hardy), और विलियम फॉल्कनर (William Faulkner) जैसे लेखकों की कृतियों में, समग्र और व्यक्तिगत दोनों सेटिंग्स उनके कार्यों के माहौल (atmosphere) को उत्पन्न करने में महत्वपूर्ण तत्व हैं। ग्रीक शब्द ऑप्सिस (opsis) (“दृश्य,” (“scene,”) या “तमाशा” (“spectacle”)) का उपयोग अब कभी-कभी किसी साहित्यिक कृति, जिसमें एक गीतात्मक कविता (lyric poem) भी शामिल है, में एक विशेष दृश्यमान या चित्रात्मक सेटिंग को दर्शाने के लिए किया जाता है।
When applied to a theatrical production, “setting” is synonymous with décor, which is a French term denoting both the scenery and the properties, or movable pieces of furniture, on the stage. The French mise en scène (“placing on stage”) is sometimes used in English as another synonym for “setting”; it is more useful, however, to apply the term more broadly, as the French do, to signify a director’s overall conception, staging, and directing of a theatrical performance.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
जब एक नाट्य प्रस्तुति (theatrical production) पर लागू किया जाता है, तो “सेटिंग” (“setting”) डेकोर (décor) का पर्यायवाची है, जो एक फ्रांसीसी शब्द है जो मंच पर दृश्यों (scenery) और संपत्ति (properties), या फर्नीचर के चल टुकड़ों दोनों को दर्शाता है। फ्रांसीसी मीज़-एन-सीन (mise en scène) (“मंच पर रखना”) (“placing on stage”) का उपयोग कभी-कभी अंग्रेजी में “सेटिंग” (“setting”) के लिए एक और पर्यायवाची के रूप में किया जाता है; हालाँकि, इस शब्द को अधिक व्यापक रूप से लागू करना अधिक उपयोगी है, जैसा कि फ्रांसीसी करते हैं, एक नाट्य प्रदर्शन की एक निर्देशक की समग्र अवधारणा, मंचन और निर्देशन को दर्शाने के लिए।