Realism

A comprehensive explanation of realism as both a 19th-century literary movement and a recurring mode of representing human life and experience in literature.

realism realistic-fiction nineteenth-century george-eliot balzac howells romance magic-realism daniel-defoe literary-movement

realism:

Realism is applied by literary critics in two diverse ways: (1) to identify a movement in the writing of novels during the nineteenth century that included Honoré de Balzac in France, George Eliot in England, and William Dean Howells in America (see realistic novel, under novel), and (2) to designate a recurrent mode, in various eras and literary forms, of representing human life and experience in literature.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद यथार्थवाद (Realism) साहित्यिक आलोचकों द्वारा दो विविध तरीकों से लागू किया जाता है: (1) उन्नीसवीं शताब्दी के दौरान उपन्यासों के लेखन में एक आंदोलन की पहचान करने के लिए जिसमें फ्रांस में होनोर डी बाल्जाक (Honoré de Balzac), इंग्लैंड में जॉर्ज एलियट (George Eliot), और अमेरिका में विलियम डीन हॉवेल्स (William Dean Howells) शामिल थे (उपन्यास (novel) के तहत, यथार्थवादी उपन्यास (realistic novel) देखें), और (2) विभिन्न युगों और साहित्यिक रूपों में, मानव जीवन और अनुभव का प्रतिनिधित्व करने की एक आवर्ती विधा को नामित करने के लिए।

Realistic fiction is often opposed to romantic fiction. The romance is said to present life as we would have it be—more picturesque, fantastic, adventurous, or heroic than actuality; realism, on the other hand, is said to represent life as it really is. This distinction in terms solely of subject matter, while relevant, is clearly inadequate. Casanova, T. E. Lawrence, and Winston Churchill were people in real life, but their biographies demonstrate that truth can be stranger than literary realism. It is more useful to identify realism in terms of the intended effect on the reader: realistic fiction is written to give the effect that it represents life and the social world as it seems to the common reader, evoking the sense that its characters might in fact exist, and that such things might well happen. To achieve such effects, the novelists we identify as realists may or may not be selective in subject matter—although most of them prefer the commonplace and the everyday, represented in minute detail, over rarer aspects of life—but they must render their materials in ways that make them seem to their readers the very stuff of ordinary experience. For example, Daniel Defoe in the early eighteenth century dealt with the extraordinary adventures of a shipwrecked mariner named Robinson Crusoe and with the extraordinary misadventures of a woman named Moll Flanders; but he made his novels seem to readers a mirror held up to reality by his reportorial manner of rendering all the events, whether ordinary or extraordinary, in the same circumstantial, matter-of-fact, and seemingly unselective way. Both the fictions of Franz Kafka and the present-day novels of magic realism achieve their effects in large part by exploiting a realistic manner in rendering events that are in themselves fantastic, absurd, or flatly impossible.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद यथार्थवादी कथा (Realistic fiction) को अक्सर रोमांटिक कथा (romantic fiction) के विपरीत माना जाता है। रोमांस (romance) के बारे में कहा जाता है कि वह जीवन को वैसा प्रस्तुत करता है जैसा हम चाहते हैं—वास्तविकता से अधिक सुरम्य, विलक्षण, साहसिक, या वीर; दूसरी ओर, यथार्थवाद (realism) के बारे में कहा जाता है कि वह जीवन को वैसा ही प्रस्तुत करता है जैसा वह वास्तव में है। केवल विषय वस्तु के संदर्भ में यह भेद, हालांकि प्रासंगिक है, स्पष्ट रूप से अपर्याप्त है। कैसानोवा (Casanova), टी. ई. लॉरेंस (T. E. Lawrence), और विंस्टन चर्चिल (Winston Churchill) वास्तविक जीवन के लोग थे, लेकिन उनकी जीवनियाँ दर्शाती हैं कि सत्य साहित्यिक यथार्थवाद से भी अजनबी हो सकता है। यथार्थवाद (realism) को पाठक पर इच्छित प्रभाव के संदर्भ में पहचानना अधिक उपयोगी है: यथार्थवादी कथा (realistic fiction) को यह प्रभाव देने के लिए लिखा जाता है कि यह जीवन और सामाजिक दुनिया का प्रतिनिधित्व करती है जैसा कि आम पाठक को लगता है, यह भावना जगाती है कि इसके पात्र वास्तव में मौजूद हो सकते हैं, और ऐसी चीजें अच्छी तरह से हो सकती हैं। ऐसे प्रभावों को प्राप्त करने के लिए, जिन उपन्यासकारों को हम यथार्थवादी के रूप में पहचानते हैं, वे विषय वस्तु में चयनात्मक हो भी सकते हैं और नहीं भी—हालांकि उनमें से अधिकांश जीवन के दुर्लभ पहलुओं पर सामान्य और रोजमर्रा की चीजों को पसंद करते हैं, जिन्हें सूक्ष्म विस्तार से दर्शाया गया है—लेकिन उन्हें अपनी सामग्री को इस तरह से प्रस्तुत करना चाहिए कि वे अपने पाठकों को सामान्य अनुभव का सार लगें। उदाहरण के लिए, अठारहवीं शताब्दी की शुरुआत में डेनियल डेफो (Daniel Defoe) ने रॉबिन्सन क्रूसो (Robinson Crusoe) नामक एक जहाज टूटे नाविक के असाधारण कारनामों और मोल फ्लैंडर्स (Moll Flanders) नामक एक महिला के असाधारण दुर्भाग्य से निपटा; लेकिन उन्होंने अपने उपन्यासों को पाठकों के लिए वास्तविकता का एक दर्पण बना दिया, सभी घटनाओं को, चाहे वे सामान्य हों या असाधारण, उसी परिस्थितिजन्य, तथ्यपरक, और प्रतीत होने वाले अचयनित तरीके से प्रस्तुत करके। फ्रांज काफ्का (Franz Kafka) की कथाएं और आज के जादुई यथार्थवाद (magic realism) के उपन्यास अपने प्रभाव को काफी हद तक उन घटनाओं को प्रस्तुत करने में एक यथार्थवादी तरीके का फायदा उठाकर प्राप्त करते हैं जो अपने आप में विलक्षण, बेतुकी, या पूरी तरह से असंभव हैं।