Problem Play
A comprehensive explanation of problem play as a dramatic form that addresses contemporary social issues, including discussion plays and Shakespeare's bitter comedies.
problem play:
A type of drama that was popularized by the Norwegian playwright Henrik Ibsen. In problem plays, the situation faced by the protagonist is put forward by the author as a representative instance of a contemporary social problem; often the dramatist manages—by the use of a character who speaks for the author, or by the evolution of the plot, or both—to propose a solution to the problem which is at odds with prevailing opinion. The issue may be the inadequate autonomy, scope, and dignity allotted to women in the middle-class nineteenth-century family (Ibsen’s A Doll’s House, 1879); or the morality of prostitution, regarded as a typical product of the economic system in a capitalist society (George Bernard Shaw’s Mrs. Warren’s Profession, 1898); or the crisis in racial and ethnic relations in present-day America (in numerous current dramas and films). Compare social novel.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
नॉर्वेजियन नाटककार हेनरिक इब्सन (Henrik Ibsen) द्वारा लोकप्रिय बनाया गया एक प्रकार का नाटक। समस्या नाटकों (problem plays) में, नायक (protagonist) द्वारा सामना की जाने वाली स्थिति को लेखक द्वारा एक समकालीन सामाजिक समस्या (social problem) के एक प्रतिनिधि उदाहरण के रूप में प्रस्तुत किया जाता है; अक्सर नाटककार—एक ऐसे चरित्र के उपयोग से जो लेखक के लिए बोलता है, या कथानक के विकास से, या दोनों से—समस्या का एक समाधान प्रस्तावित करने में सफल होता है जो प्रचलित राय के विपरीत होता है। मुद्दा उन्नीसवीं शताब्दी के मध्यवर्गीय परिवार में महिलाओं को दी गई अपर्याप्त स्वायत्तता, दायरा और गरिमा हो सकता है (इब्सन का ए डॉल्स हाउस (A Doll’s House), 1879); या वेश्यावृत्ति की नैतिकता, जिसे एक पूंजीवादी समाज में आर्थिक प्रणाली का एक विशिष्ट उत्पाद माना जाता है (जॉर्ज बर्नार्ड शॉ का मिसेज वॉरेन्स प्रोफेशन (Mrs. Warren’s Profession), 1898); या आज के अमेरिका में नस्लीय और जातीय संबंधों में संकट (कई मौजूदा नाटकों और फिल्मों में)। सामाजिक उपन्यास (social novel) की तुलना करें।
A subtype of the modern problem play is the discussion play, in which the social issue is not incorporated into a plot but expounded in the give-and-take of a sustained debate among the characters. See Shaw’s Getting Married, and Act III of his Man and Superman; also his book on Ibsen’s plays, The Quintessence of Ibsenism (1891).
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
आधुनिक समस्या नाटक का एक उपप्रकार चर्चा नाटक (discussion play) है, जिसमें सामाजिक मुद्दे को एक कथानक में शामिल नहीं किया जाता है, बल्कि पात्रों के बीच एक निरंतर बहस के लेन-देन में समझाया जाता है। शॉ (Shaw) का गेटिंग मैरिड (Getting Married), और उनके मैन एंड सुपरमैन (Man and Superman) का अधिनियम III देखें; इब्सन (Ibsen) के नाटकों पर उनकी पुस्तक, द क्विंटसेंस ऑफ इब्सेनिज्म (The Quintessence of Ibsenism) (1891) भी देखें।
In a specialized application, the term problem plays is sometimes applied to a group of Shakespeare’s plays, also called “bitter comedies”— especially Troilus and Cressida, Measure for Measure, and All’s Well That Ends Well—which explore ignoble aspects of human nature, and in which the resolution of the plot seems to some readers to be problematic, in that it does not settle or solve, except superficially, the moral problems raised in the play. By extension, the term came to be applied also to other Shakespearean plays which explore the dark side of human nature, or which seem to leave unresolved the issues that arise in the course of the action.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
एक विशेष अनुप्रयोग में, समस्या नाटक (problem plays) शब्द कभी-कभी शेक्सपियर (Shakespeare) के नाटकों के एक समूह पर लागू होता है, जिसे “कड़वी कॉमेडी” (“bitter comedies”) भी कहा जाता है - विशेष रूप से ट्रोइलस एंड क्रेसिडा (Troilus and Cressida), मेजर फॉर मेजर (Measure for Measure), और ऑल्स वेल दैट एंड्स वेल (All’s Well That Ends Well)—जो मानव स्वभाव के अधम पहलुओं का पता लगाते हैं, और जिसमें कथानक का समाधान कुछ पाठकों को समस्याग्रस्त लगता है, इस अर्थ में कि यह नाटक में उठाए गए नैतिक समस्याओं को, सतही रूप से छोड़कर, हल या समाधान नहीं करता है। विस्तार से, यह शब्द अन्य शेक्सपियरियन नाटकों पर भी लागू होने लगा जो मानव स्वभाव के अंधेरे पक्ष का पता लगाते हैं, या जो क्रिया के दौरान उत्पन्न होने वाले मुद्दों को अनसुलझा छोड़ देते हैं।