Plot
The events and actions in a dramatic or narrative work, ordered to achieve particular artistic and emotional effects
plot:
The plot (which Aristotle termed the mythos) in a dramatic or narrative work is constituted by its events and actions, as these are rendered and ordered toward achieving particular artistic and emotional effects. This description is deceptively simple, because the actions (including verbal discourse as well as physical actions) are performed by particular characters in a work, and are the means by which they exhibit their moral and dispositional qualities. Plot and character are therefore interdependent critical concepts—as Henry James has said, “What is character but the determination of incident? What is incident but the illustration of character?” (See character and characterization.) Notice also that a plot is distinguishable from the story—that is, a bare synopsis of the temporal order of what happens. When we summarize the story in a literary work, we say that first this happens, then that, then that…. It is only when we specify how this is related to that, by causes and motivations, and in what ways all these matters are rendered, ordered, and organized so as to achieve their particular effects, that a synopsis begins to be adequate to the plot. (On the distinction between story and plot see narrative and narratology.)
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
कथानक (plot) (जिसे अरस्तू (Aristotle) ने मिथोस (mythos) कहा था) एक नाटकीय या कथात्मक कृति (dramatic or narrative work) में उसकी घटनाओं और क्रियाओं (events and actions) से बनता है, जैसा कि उन्हें विशेष कलात्मक और भावनात्मक प्रभाव (artistic and emotional effects) प्राप्त करने की दिशा में प्रस्तुत और क्रमबद्ध किया जाता है। यह वर्णन भ्रामक रूप से सरल है, क्योंकि क्रियाएं (जिसमें मौखिक प्रवचन के साथ-साथ शारीरिक क्रियाएं भी शामिल हैं) कृति में विशेष पात्रों द्वारा की जाती हैं, और वे साधन हैं जिनके द्वारा वे अपने नैतिक और स्वभावगत गुणों का प्रदर्शन करते हैं। इसलिए कथानक और चरित्र अन्योन्याश्रित महत्वपूर्ण अवधारणाएं हैं - जैसा कि हेनरी जेम्स (Henry James) ने कहा है, “चरित्र क्या है सिवाय घटना के निर्धारण के? घटना क्या है सिवाय चरित्र के चित्रण के?” (चरित्र और चरित्र-चित्रण (character and characterization) देखें।) यह भी ध्यान दें कि एक कथानक (plot) कहानी (story) से अलग है - यानी, जो कुछ होता है उसके लौकिक क्रम का एक मात्र सार। जब हम किसी साहित्यिक कृति में कहानी का सारांश देते हैं, तो हम कहते हैं कि पहले यह होता है, फिर वह, फिर वह…। यह केवल तभी होता है जब हम निर्दिष्ट करते हैं कि यह उससे कैसे संबंधित है, कारणों और प्रेरणाओं से, और इन सभी मामलों को किस तरह से प्रस्तुत, क्रमबद्ध और व्यवस्थित किया जाता है ताकि उनके विशेष प्रभाव प्राप्त हो सकें, कि एक सार कथानक (plot) के लिए पर्याप्त होने लगता है। (कहानी और कथानक के बीच के अंतर पर कथा और कथाशास्त्र (narrative and narratology) देखें।)
There are a great variety of plot forms. For example, some plots are designed to achieve tragic effects, and others to achieve the effects of comedy, romance, satire, or of some other genre. Each of these types in turn exhibits diverse plot patterns, and may be represented in the mode either of drama or of narrative, and either in verse or in prose. The following terms, widely current in traditional criticism, are useful in distinguishing the component elements of plots and in helping to discriminate types of plots, and of the characters appropriate to them, in both narrative and dramatic literature.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
कथानक (plot) के रूपों की एक बड़ी विविधता है। उदाहरण के लिए, कुछ कथानक दुखद प्रभाव (tragic effects) प्राप्त करने के लिए डिज़ाइन किए गए हैं, और अन्य कॉमेडी (comedy), रोमांस (romance), व्यंग्य (satire), या किसी अन्य शैली (genre) के प्रभाव को प्राप्त करने के लिए। इनमें से प्रत्येक प्रकार बदले में विविध कथानक पैटर्न प्रदर्शित करता है, और इसे या तो नाटक (drama) या कथा (narrative) के मोड में, और या तो पद्य में या गद्य में दर्शाया जा सकता है। निम्नलिखित शब्द, जो पारंपरिक आलोचना में व्यापक रूप से प्रचलित हैं, कथानकों के घटक तत्वों को अलग करने और कथानकों के प्रकार, और उनके लिए उपयुक्त पात्रों के बीच भेदभाव करने में उपयोगी हैं, कथा और नाटकीय साहित्य दोनों में।
The chief character in a plot, on whom our interest centers, is called the protagonist (or alternatively, the hero or heroine), and if the plot is such that he or she is pitted against an important opponent, that character is called the antagonist. Elizabeth Bennet is the protagonist, or heroine, of Jane Austen’s Pride and Prejudice (1813); Hamlet is the protagonist and King Claudius the antagonist in Shakespeare’s play, and the relation between them is one of conflict. If the antagonist is evil, or capable of cruel and criminal actions, he or she is called the villain. Many, but far from all, plots deal with a conflict; Thornton Wilder’s play Our Town (1938), for example, does not. In addition to the conflict between individuals, there may be the conflict of a protagonist against fate, or against the circumstances that stand between him and a goal he has set himself; and in some works (as in Henry James’ Portrait of a Lady) the chief conflict is between opposing desires or values in the protagonist’s own temperament. For the recent employment of an anti-traditional protagonist, see antihero.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
एक कथानक (plot) में मुख्य पात्र, जिस पर हमारी रुचि केंद्रित होती है, उसे नायक (protagonist) (या वैकल्पिक रूप से, हीरो (hero) या हीरोइन (heroine)) कहा जाता है, और यदि कथानक ऐसा है कि वह एक महत्वपूर्ण प्रतिद्वंद्वी के खिलाफ खड़ा है, तो उस पात्र को खलनायक (antagonist) कहा जाता है। जेन ऑस्टेन (Jane Austen) के प्राइड एंड प्रेजुडिस (Pride and Prejudice) (1813) की नायिका एलिजाबेथ बेनेट (Elizabeth Bennet) है; शेक्सपियर (Shakespeare) के नाटक में हैमलेट (Hamlet) नायक है और राजा क्लॉडियस (King Claudius) खलनायक है, और उनके बीच का संबंध संघर्ष (conflict) का है। यदि खलनायक दुष्ट है, या क्रूर और आपराधिक कार्यों में सक्षम है, तो उसे विलेन (villain) कहा जाता है। कई, लेकिन सभी नहीं, कथानक एक संघर्ष से संबंधित हैं; उदाहरण के लिए, थॉर्नटन वाइल्डर (Thornton Wilder) का नाटक अवर टाउन (Our Town) (1938) ऐसा नहीं करता है। व्यक्तियों के बीच संघर्ष के अलावा, भाग्य के खिलाफ, या उन परिस्थितियों के खिलाफ जो उसके और उसके द्वारा निर्धारित लक्ष्य के बीच खड़ी हैं, एक नायक का संघर्ष हो सकता है; और कुछ कार्यों में (जैसा कि हेनरी जेम्स (Henry James) के पोर्ट्रेट ऑफ ए लेडी (Portrait of a Lady) में) मुख्य संघर्ष नायक के अपने स्वभाव में विरोधी इच्छाओं या मूल्यों के बीच होता है। एक गैर-पारंपरिक नायक के हालिया रोजगार के लिए, एंटीहीरो (antihero) देखें।