Epic

Definition and explanation of epic or heroic poem, including traditional vs literary epics, their characteristics, and major examples from Homer to Milton

epic heroic-poem traditional-epic literary-epic homer virgil milton paradise-lost

epic:

In its strict sense the term epic or heroic poem is applied to a work that meets at least the following criteria: it is a long verse narrative on a serious subject, told in a formal and elevated style, and centered on a heroic or quasi-divine figure on whose actions depends the fate of a tribe, a nation, or (in the instance of John Milton’s Paradise Lost) the human race.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद अपने सख्त अर्थ में, महाकाव्य (epic) या वीर कविता (heroic poem) शब्द एक ऐसे कार्य पर लागू होता है जो कम से कम निम्नलिखित मानदंडों को पूरा करता है: यह एक गंभीर विषय पर एक लंबी पद्य कथा है, जिसे एक औपचारिक और उन्नत शैली में बताया गया है, और एक वीर या अर्ध-दैवीय आकृति पर केंद्रित है जिसके कार्यों पर एक जनजाति, एक राष्ट्र, या (जॉन मिल्टन के पैराडाइज लॉस्ट (Paradise Lost) के मामले में) मानव जाति का भाग्य निर्भर करता है।

There is a standard distinction between traditional and literary epics. “Traditional epics” (also called “folk epics” or “primary epics”) were written versions of what had originally been oral poems about a tribal or national hero during a warlike age. (See oral poetry.) Among these are the Iliad and Odyssey that the Greeks ascribed to Homer; the Anglo-Saxon Beowulf; the French Chanson de Roland and the Spanish Poema del Cid in the twelfth century; and the thirteenth-century German epic Nibelungenlied. “Literary epics” were composed by individual poetic craftsmen in deliberate imitation of the traditional form. Of this kind is Virgil’s Latin poem the Aeneid, which later served as the chief model for Milton’s literary epic Paradise Lost (1667). Paradise Lost in turn became, in the Romantic Period, a model for John Keats’ fragmentary epic Hyperion, as well as for William Blake’s several epics, or “prophetic books” (The Four Zoas, Milton, Jerusalem), which translated into Blake’s own mythic terms the biblical narrative that had been Milton’s subject.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद पारंपरिक और साहित्यिक महाकाव्यों के बीच एक मानक भेद है। “पारंपरिक महाकाव्य” (“Traditional epics”) (जिन्हें “लोक महाकाव्य” (“folk epics”) या “प्राथमिक महाकाव्य” (“primary epics”) भी कहा जाता है) लिखित संस्करण थे जो मूल रूप से एक युद्धरत युग के दौरान एक जनजातीय या राष्ट्रीय नायक के बारे में मौखिक कविताएँ (oral poems) थीं। (मौखिक कविता (oral poetry) देखें।) इनमें यूनानियों द्वारा होमर (Homer) को दिए गए इलियड (Iliad) और ओडिसी (Odyssey) हैं; एंग्लो-सैक्सन बियोवुल्फ़ (Beowulf); बारहवीं शताब्दी में फ्रांसीसी चान्सन डी रोलैंड (Chanson de Roland) और स्पेनिश पोएमा डेल सिड (Poema del Cid); और तेरहवीं शताब्दी का जर्मन महाकाव्य निबेलुन्जेनलाइड (Nibelungenlied)। “साहित्यिक महाकाव्य” (“Literary epics”) पारंपरिक रूप की जानबूझकर नकल में व्यक्तिगत काव्य शिल्पकारों द्वारा रचे गए थे। इस प्रकार की वर्जिल (Virgil) की लैटिन कविता एनीड (Aeneid) है, जिसने बाद में मिल्टन (Milton) के साहित्यिक महाकाव्य पैराडाइज लॉस्ट (Paradise Lost) (1667) के लिए मुख्य मॉडल के रूप में काम किया। पैराडाइज लॉस्ट (Paradise Lost) बदले में, रोमांटिक काल (Romantic Period) में, जॉन कीट्स (John Keats) के खंडित महाकाव्य हाइपेरियन (Hyperion) के साथ-साथ विलियम ब्लेक (William Blake) के कई महाकाव्यों, या “भविष्यवाणी पुस्तकों” (“prophetic books”) (द फोर ज़ोआस (The Four Zoas), मिल्टन (Milton), जेरूसलम (Jerusalem)) के लिए एक मॉडल बन गया, जिसने मिल्टन (Milton) का विषय रहे बाइबिल के आख्यान को ब्लेक (Blake) के अपने पौराणिक शब्दों में अनुवादित किया।

The epic was ranked by Aristotle as second only to tragedy, and by many Renaissance critics as the highest of all genres. The literary epic is certainly the most ambitious of poetic enterprises, making immense demands on a poet’s knowledge, invention, and skill to sustain the scope, grandeur, and authority of a poem that tends to encompass the world of its day and a large portion of its learning. Despite numerous attempts in many languages over nearly three thousand years, we possess no more than a half-dozen such poems of indubitable greatness. Literary epics are highly conventional compositions which usually share the following features, derived by way of the Aeneid from the traditional epics of Homer:

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद महाकाव्य (epic) को अरस्तू (Aristotle) द्वारा त्रासदी (tragedy) के बाद दूसरा और कई पुनर्जागरण (Renaissance) आलोचकों द्वारा सभी विधाओं में सर्वोच्च स्थान दिया गया था। साहित्यिक महाकाव्य निश्चित रूप से काव्य उद्यमों में सबसे महत्वाकांक्षी है, जो एक कवि के ज्ञान, आविष्कार, और कौशल पर एक कविता के दायरे, भव्यता, और अधिकार को बनाए रखने के लिए भारी मांग करता है जो अपने दिन की दुनिया और उसके सीखने का एक बड़ा हिस्सा शामिल करने की प्रवृत्ति रखता है। लगभग तीन हजार वर्षों में कई भाषाओं में कई प्रयासों के बावजूद, हमारे पास निर्विवाद महानता की ऐसी आधी दर्जन से अधिक कविताएँ नहीं हैं। साहित्यिक महाकाव्य अत्यधिक पारंपरिक रचनाएँ हैं जो आमतौर पर निम्नलिखित विशेषताओं को साझा करती हैं, जो एनीड (Aeneid) के माध्यम से होमर (Homer) के पारंपरिक महाकाव्यों से प्राप्त हुई हैं: