Antihero
An explanation of the antihero in literature, a protagonist who lacks traditional heroic qualities.
antihero:
The chief person in a modern novel or play whose character is widely discrepant from that of the traditional protagonist, or hero, of a serious literary work. Instead of manifesting largeness, dignity, power, or heroism, the antihero is petty, ignominious, passive, clownish, or dishonest. The use of nonheroic protagonists occurs as early as the picaresque novel of the sixteenth century, and the heroine of Defoe’s Moll Flanders (1722) is a thief and a prostitute. The term “antihero,” however, is usually applied to writings in the period of disillusion after the Second World War, beginning with such lowly protagonists as we find in John Wain’s Hurry on Down (1953) and Kingsley Amis’ Lucky Jim (1954). Notable later instances in the novel are Yossarian in Joseph Heller’s Catch-22 (1961), Humbert Humbert in Vladimir Nabokov’s Lolita (1955), and Tyrone Slothrop in Thomas Pynchon’s Gravity’s Rainbow (1973). The use of an antihero is especially conspicuous in dramatic tragedy, in which the traditional protagonist had usually been of high estate, possessing dignity and courage (see tragedy). Extreme instances are the characters who people a world stripped of certainties, values, or even meaning in Samuel Beckett’s dramas—the tramps Vladimir and Estragon in Waiting for Godot (1952) or the blind and paralyzed old man, Hamm, who is the protagonist in Endgame (1958).
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
एक आधुनिक उपन्यास (novel) या नाटक (play) का मुख्य व्यक्ति जिसका चरित्र एक गंभीर साहित्यिक कृति के पारंपरिक नायक (protagonist), या हीरो (hero), से बहुत भिन्न होता है। बड़प्पन, गरिमा, शक्ति, या वीरता प्रकट करने के बजाय, एंटीहीरो (antihero) क्षुद्र, अपमानजनक, निष्क्रिय, मसखरा, या बेईमान होता है। गैर-वीर नायकों का उपयोग सोलहवीं शताब्दी के पिकारेस्क उपन्यास (picaresque novel) की शुरुआत में होता है, और डेफो (Defoe) की मॉल फ्लैंडर्स (Moll Flanders) (1722) की नायिका एक चोर और एक वेश्या है। हालांकि, “एंटीहीरो” (“antihero”) शब्द का उपयोग आमतौर पर द्वितीय विश्व युद्ध के बाद के मोहभंग की अवधि के लेखन के लिए किया जाता है, जिसकी शुरुआत जॉन वेन (John Wain) के हरी ऑन डाउन (Hurry on Down) (1953) और किंग्सले एमिस (Kingsley Amis) के लकी जिम (Lucky Jim) (1954) में पाए जाने वाले ऐसे निम्न नायकों से होती है। बाद के उल्लेखनीय उदाहरण उपन्यास में जोसेफ हेलर (Joseph Heller) के कैच-22 (Catch-22) (1961) में योसैरियन (Yossarian), व्लादिमीर नाबोकोव (Vladimir Nabokov) के लोलिता (Lolita) (1955) में हम्बर्ट हम्बर्ट, और थॉमस पिंचन (Thomas Pynchon) के ग्रेविटीज रेनबो (Gravity’s Rainbow) (1973) में टायरोन स्लोथ्रोप (Tyrone Slothrop) हैं। एंटीहीरो का उपयोग नाटकीय ट्रेजेडी (tragedy) में विशेष रूप से विशिष्ट है, जिसमें पारंपरिक नायक आमतौर पर उच्च पद का होता था, जिसमें गरिमा और साहस होता था (ट्रेजेडी (tragedy) देखें)। चरम उदाहरण वे पात्र हैं जो सैमुअल बेकेट (Samuel Beckett) के नाटकों में निश्चितताओं, मूल्यों, या यहाँ तक कि अर्थ से रहित दुनिया में रहते हैं—वेटिंग फॉर गोडोट (Waiting for Godot) (1952) में आवारा व्लादिमीर (Vladimir) और एस्ट्रागन (Estragon) या अंधा और लकवाग्रस्त बूढ़ा आदमी, हैम (Hamm), जो एंडगेम (Endgame) (1958) में नायक है।