Modernism and Postmodernism

A comprehensive explanation of modernism and postmodernism as major 20th century literary movements, their characteristics, key figures, and evolution.

modernism postmodernism avant-garde high-modernism stream-of-consciousness poststructuralism literary-movements

modernism and postmodernism:

The term modernism is widely used to identify new and distinctive features in the subjects, forms, concepts, and styles of literature and the other arts in the early decades of the twentieth century, but especially after World War I (1914–18). The specific features signified by “modernism” (or by the adjective modernist) vary with the user, but many critics agree that it involves a deliberate and radical break with some of the traditional bases not only of Western art, but of Western culture in general. Important intellectual precursors of modernism, in this sense, are thinkers who had questioned the certainties that had supported traditional modes of social organization, religion, and morality, and also traditional ways of conceiving the human self—thinkers such as Friedrich Nietzsche (1844–1900), Karl Marx, Sigmund Freud, and James G. Frazer, whose twelve-volume The Golden Bough (1890–1915) stressed the correspondence between central Christian tenets and pagan, often barbaric, myths and rituals.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद आधुनिकतावाद (modernism) शब्द का व्यापक रूप से उपयोग बीसवीं शताब्दी के शुरुआती दशकों में, लेकिन विशेष रूप से प्रथम विश्व युद्ध (1914-18) के बाद, साहित्य और अन्य कलाओं के विषयों, रूपों, अवधारणाओं और शैलियों में नई और विशिष्ट विशेषताओं की पहचान करने के लिए किया जाता है। “आधुनिकतावाद” (“modernism”) (या विशेषण आधुनिकतावादी (modernist) द्वारा) दर्शाई गई विशिष्ट विशेषताएं उपयोगकर्ता के अनुसार बदलती हैं, लेकिन कई आलोचक इस बात से सहमत हैं कि इसमें न केवल पश्चिमी कला के, बल्कि सामान्य रूप से पश्चिमी संस्कृति के कुछ पारंपरिक आधारों के साथ एक जानबूझकर और कट्टरपंथी विराम शामिल है। इस अर्थ में, आधुनिकतावाद (modernism) के महत्वपूर्ण बौद्धिक अग्रदूत वे विचारक हैं जिन्होंने उन निश्चितताओं पर सवाल उठाया था जिन्होंने सामाजिक संगठन, धर्म और नैतिकता के पारंपरिक तरीकों का समर्थन किया था, और मानव स्वयं की कल्पना करने के पारंपरिक तरीकों पर भी - फ्रेडरिक नीत्शे (Friedrich Nietzsche) (1844-1900), कार्ल मार्क्स (Karl Marx), सिगमंड फ्रायड (Sigmund Freud), और जेम्स जी. फ्रेज़र (James G. Frazer) जैसे विचारक, जिनकी बारह-खंडों वाली द गोल्डन बॉफ (The Golden Bough) (1890-1915) ने केंद्रीय ईसाई सिद्धांतों और मूर्तिपूजक, अक्सर बर्बर, मिथकों और अनुष्ठानों के बीच पत्राचार पर जोर दिया।

Some literary historians locate the beginning of the modernist revolt as far back as the 1890s, but most agree that what is called high modernism, marked by an unexampled scope and rapidity of change, came after the First World War. The year 1922 alone was signalized by the appearance of such monuments of modernist innovation as James Joyce’s Ulysses, T. S. Eliot’s The Waste Land, and Virginia Woolf’s Jacob’s Room, as well as many other experimental works of literature. The catastrophe of the war had shaken faith in the moral basis, coherence, and durability of Western civilization and raised doubts about the adequacy of traditional literary modes to represent the harsh and dissonant realities of the postwar world.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद कुछ साहित्यिक इतिहासकार आधुनिकतावादी (modernist) विद्रोह की शुरुआत 1890 के दशक तक मानते हैं, लेकिन अधिकांश इस बात से सहमत हैं कि जिसे उच्च आधुनिकतावाद (high modernism) कहा जाता है, जो परिवर्तन की एक अभूतपूर्व गुंजाइश और तेजी से चिह्नित है, प्रथम विश्व युद्ध के बाद आया। अकेले 1922 का वर्ष जेम्स जॉयस (James Joyce) के यूलिसिस (Ulysses), टी. एस. एलियट (T. S. Eliot) के द वेस्ट लैंड (The Waste Land), और वर्जीनिया वूल्फ (Virginia Woolf) के जैकब्स रूम (Jacob’s Room) जैसे आधुनिकतावादी नवाचार के ऐसे स्मारकों की उपस्थिति से संकेतित था, साथ ही साहित्य के कई अन्य प्रयोगात्मक कार्यों के भी। युद्ध की तबाही ने पश्चिमी सभ्यता के नैतिक आधार, सुसंगतता और स्थायित्व में विश्वास को हिला दिया था और युद्ध के बाद की कठोर और असंगत वास्तविकताओं का प्रतिनिधित्व करने के लिए पारंपरिक साहित्यिक विधाओं की पर्याप्तता के बारे में संदेह पैदा कर दिया था।

T. S. Eliot wrote in a review of Joyce’s Ulysses in 1923 that the inherited mode of ordering a literary work, which assumed a relatively coherent and stable social order, could not accord with “the immense panorama of futility and anarchy which is contemporary history.” Like Joyce and like Ezra Pound in his Cantos, Eliot experimented with new forms and a new style that would render contemporary disorder, often contrasting it to a lost order and integration that, he claimed, had been based on the religion and myths of the cultural past. In The Waste Land (1922), for example, Eliot replaced the standard syntactic flow of poetic language by fragmented utterances, and substituted for the traditional type of coherent poetic structure a deliberate dislocation of parts, in which very diverse components are related by connections that are left to the reader to discover, or invent. Major works of modernist fiction, following Joyce’s Ulysses and his even more radical Finnegans Wake (1939), subvert the basic conventions of earlier prose fiction by breaking up the narrative continuity, departing from the standard ways of representing characters, and violating the traditional syntax and coherence of narrative language by the use of stream of consciousness and other innovative modes of narration. Gertrude Stein—often linked with Joyce, Pound, Eliot, and Woolf as a trail-blazing modernist—experimented with automatic writing (writing that has been freed from control by the conscious, purposive mind) and other modes of language that achieved their effects by violating the norms of standard English syntax and sentence structure. Among other European and American writers who are central representatives of modernism are the novelists Marcel Proust, Thomas Mann, André Gide, Franz Kafka, Dorothy Richardson, and William Faulkner; the poets Stéphane Mallarmé, William Butler Yeats, Rainer Maria Rilke, Marianne Moore, William Carlos Williams, and Wallace Stevens; and the dramatists August Strindberg, Luigi Pirandello, Eugene O’Neill, and Bertolt Brecht. Their new forms of literary construction and rendering had obvious parallels in the break away from representational conventions in the artistic movements of expressionism and surrealism, in the modernist paintings and sculpture of Cubism, Futurism, and Abstract Expressionism, and in the violations of standard conventions of melody, harmony, and rhythm by the modernist musical composers Stravinsky, Schoenberg, and their radical followers.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद टी. एस. एलियट (T. S. Eliot) ने 1923 में जॉयस (Joyce) के यूलिसिस (Ulysses) की एक समीक्षा में लिखा कि एक साहित्यिक कृति को व्यवस्थित करने की विरासत में मिली विधा, जिसने एक अपेक्षाकृत सुसंगत और स्थिर सामाजिक व्यवस्था को मान लिया था, “समकालीन इतिहास की निरर्थकता और अराजकता की विशाल चित्रमाला” (“the immense panorama of futility and anarchy which is contemporary history”) के साथ मेल नहीं खा सकती थी। जॉयस (Joyce) और एजरा पाउंड (Ezra Pound) की तरह अपने कैंटोस (Cantos) में, एलियट (Eliot) ने नए रूपों और एक नई शैली के साथ प्रयोग किया जो समकालीन अव्यवस्था को प्रस्तुत करेगा, अक्सर इसे एक खोई हुई व्यवस्था और एकीकरण के विपरीत करता है, जिसका दावा उन्होंने किया था, सांस्कृतिक अतीत के धर्म और मिथकों पर आधारित था। उदाहरण के लिए, द वेस्ट लैंड (The Waste Land) (1922) में, एलियट (Eliot) ने काव्यात्मक भाषा के मानक वाक्यात्मक प्रवाह को खंडित कथनों से बदल दिया, और पारंपरिक प्रकार की सुसंगत काव्य संरचना के लिए भागों का एक जानबूझकर विस्थापन प्रतिस्थापित किया, जिसमें बहुत विविध घटकों को उन कनेक्शनों से संबंधित किया जाता है जिन्हें पाठक को खोजने या आविष्कार करने के लिए छोड़ दिया जाता है। आधुनिकतावादी कथा के प्रमुख कार्य, जॉयस (Joyce) के यूलिसिस (Ulysses) और उनके और भी कट्टरपंथी फिननेगन्स वेक (Finnegans Wake) (1939) के बाद, कथा की निरंतरता को तोड़कर, पात्रों का प्रतिनिधित्व करने के मानक तरीकों से विदा होकर, और चेतना की धारा (stream of consciousness) और कथन के अन्य नवीन तरीकों के उपयोग से कथा भाषा के पारंपरिक वाक्य-विन्यास और सुसंगतता का उल्लंघन करके पहले के गद्य कथा के मूल सम्मेलनों को कमजोर करते हैं। गर्ट्रूड स्टीन (Gertrude Stein)—अक्सर जॉयस (Joyce), पाउंड (Pound), एलियट (Eliot), और वूल्फ (Woolf) के साथ एक पथप्रदर्शक आधुनिकतावादी के रूप में जुड़ी हुई हैं—ने स्वचालित लेखन (automatic writing) (लेखन जिसे सचेत, उद्देश्यपूर्ण मन के नियंत्रण से मुक्त किया गया है) और भाषा के अन्य तरीकों के साथ प्रयोग किया, जिन्होंने मानक अंग्रेजी वाक्य-विन्यास और वाक्य संरचना के मानदंडों का उल्लंघन करके अपने प्रभाव प्राप्त किए। अन्य यूरोपीय और अमेरिकी लेखकों में जो आधुनिकतावाद (modernism) के केंद्रीय प्रतिनिधि हैं, उपन्यासकार मार्सेल प्राउस्ट (Marcel Proust), थॉमस मान (Thomas Mann), आंद्रे गिड (André Gide), फ्रांज काफ्का (Franz Kafka), डोरोथी रिचर्डसन (Dorothy Richardson), और विलियम फॉल्कनर (William Faulkner) हैं; कवि स्टीफन मलार्मे (Stéphane Mallarmé), विलियम बटलर येट्स (William Butler Yeats), रेनर मारिया रिल्के (Rainer Maria Rilke), मैरिएन मूर (Marianne Moore), विलियम कार्लोस विलियम्स (William Carlos Williams), और वालेस स्टीवंस (Wallace Stevens) हैं; और नाटककार अगस्त स्ट्रिंडबर्ग (August Strindberg), लुइगी पिरांडेलो (Luigi Pirandello), यूजीन ओ’नील (Eugene O’Neill), और बर्टोल्ट ब्रेख्त (Bertolt Brecht) हैं। उनके साहित्यिक निर्माण और प्रतिपादन के नए रूपों में अभिव्यक्तिवाद (expressionism) और अतियथार्थवाद (surrealism) के कलात्मक आंदोलनों में प्रतिनिधित्ववादी सम्मेलनों से अलगाव में स्पष्ट समानताएं थीं, क्यूबिज्म, भविष्यवाद और सार अभिव्यक्तिवाद के आधुनिकतावादी चित्रों और मूर्तिकला में, और आधुनिकतावादी संगीत संगीतकारों स्ट्राविंस्की, स्कोनबर्ग और उनके कट्टरपंथी अनुयायियों द्वारा माधुर्य, सद्भाव और लय के मानक सम्मेलनों के उल्लंघन में।

A prominent feature of modernism is the phenomenon called the avant-garde (a French military metaphor: “advance-guard”); that is, a small, self-conscious group of artists and authors who deliberately undertake, in Ezra Pound’s phrase, to “make it new.” By violating the accepted conventions and proprieties, not only of art but of social discourse, they set out to create ever-new artistic forms and styles and to introduce hitherto neglected, and sometimes forbidden, subject matter. Frequently, avant-garde artists represent themselves as “alienated” from the established order, against which they assert their own autonomy; a prominent aim is to shock the sensibilities of the conventional reader and to challenge the norms and pieties of the dominant bourgeois culture.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद आधुनिकतावाद (modernism) की एक प्रमुख विशेषता अवांट-गार्डे (avant-garde) (एक फ्रांसीसी सैन्य रूपक: “अग्रिम-दल”) नामक घटना है; अर्थात्, कलाकारों और लेखकों का एक छोटा, आत्म-सचेत समूह जो जानबूझकर, एजरा पाउंड (Ezra Pound) के वाक्यांश में, “इसे नया बनाने” (“make it new”) का बीड़ा उठाता है। कला और सामाजिक प्रवचन दोनों के स्वीकृत सम्मेलनों और औचित्य का उल्लंघन करके, वे हमेशा नई कलात्मक रूपों और शैलियों का निर्माण करने और अब तक उपेक्षित, और कभी-कभी निषिद्ध, विषय वस्तु का परिचय देने के लिए निकलते हैं। अक्सर, अवांट-गार्डे (avant-garde) कलाकार खुद को स्थापित व्यवस्था से “अलग-थलग” (“alienated”) के रूप में प्रस्तुत करते हैं, जिसके खिलाफ वे अपनी स्वायत्तता का दावा करते हैं; एक प्रमुख उद्देश्य पारंपरिक पाठक की संवेदनाओं को झटका देना और प्रमुख बुर्जुआ संस्कृति (bourgeois culture) के मानदंडों और धर्मनिष्ठा को चुनौती देना है।

The term postmodernism is often applied to the literature and art after World War II (1939–45), when the effects on Western morale of the First World War were greatly exacerbated by the experience of Nazi totalitarianism and mass extermination, the threat of total destruction by the atomic bomb, the progressive devastation of the natural environment, and the ominous fact of overpopulation. Postmodernism involves not only a continuation, sometimes carried to an extreme, of the countertraditional experiments of modernism, but also diverse attempts to break away from modernist forms which had, inevitably, become in their turn conventional, as well as to overthrow the elitism of modernist “high art” by recourse for models to the “mass culture” in film, television, newspaper cartoons, and popular music. Many of the works of postmodern literature—by Jorge Luis Borges, Samuel Beckett, Vladimir Nabokov, Thomas Pynchon, Roland Barthes, and many others—so blend literary genres, cultural and stylistic levels, the serious and the playful, that they resist classification according to traditional literary rubrics. And these literary anomalies are paralleled in other arts by phenomena like pop art, op art, the musical compositions of John Cage, and the films of Jean-Luc Godard and other directors.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद उत्तर-आधुनिकतावाद (postmodernism) शब्द अक्सर द्वितीय विश्व युद्ध (1939-45) के बाद के साहित्य और कला पर लागू होता है, जब प्रथम विश्व युद्ध के पश्चिमी मनोबल पर पड़ने वाले प्रभाव नाजी अधिनायकवाद और सामूहिक विनाश के अनुभव, परमाणु बम द्वारा कुल विनाश के खतरे, प्राकृतिक पर्यावरण के प्रगतिशील विनाश, और अधिक जनसंख्या के अशुभ तथ्य से बहुत बढ़ गए थे। उत्तर-आधुनिकतावाद (Postmodernism) में न केवल आधुनिकतावाद (modernism) के प्रति-पारंपरिक प्रयोगों की निरंतरता शामिल है, जो कभी-कभी एक चरम पर ले जाया जाता है, बल्कि आधुनिकतावादी रूपों से दूर जाने के विविध प्रयास भी शामिल हैं, जो अनिवार्य रूप से, अपनी बारी में, पारंपरिक हो गए थे, साथ ही फिल्म, टेलीविजन, समाचार पत्र कार्टून और लोकप्रिय संगीत में “मास कल्चर” (“mass culture”) के मॉडलों का सहारा लेकर आधुनिकतावादी “उच्च कला” (“high art”) के अभिजात्यवाद को उखाड़ फेंकने के लिए भी। उत्तर-आधुनिक साहित्य के कई कार्य—जॉर्ज लुइस बोर्जेस (Jorge Luis Borges), सैमुअल बेकेट (Samuel Beckett), व्लादिमीर नाबोकोव (Vladimir Nabokov), थॉमस पिंचन (Thomas Pynchon), रोलैंड बार्थेस (Roland Barthes), और कई अन्य लोगों द्वारा—साहित्यिक विधाओं, सांस्कृतिक और शैलीगत स्तरों, गंभीर और चंचल को इतना मिलाते हैं, कि वे पारंपरिक साहित्यिक रूब्रिक्स के अनुसार वर्गीकरण का विरोध करते हैं। और इन साहित्यिक विसंगतियों के समानांतर अन्य कलाओं में पॉप आर्ट, ऑप आर्ट, जॉन केज (John Cage) की संगीत रचनाएँ, और जीन-ल्यूक गोडार्ड (Jean-Luc Godard) और अन्य निर्देशकों की फिल्में जैसी घटनाएँ हैं।

An undertaking in some postmodernist writings—prominently in Samuel Beckett and other authors of the literature of the absurd—is to subvert the foundations of our accepted modes of thought and experience so as to reveal the meaninglessness of existence and the underlying “abyss,” or “void,” or “nothingness” on which any supposed security is conceived to be precariously suspended. Postmodernism in literature and the arts has parallels with the movement known as poststructuralism in linguistic and literary theory; poststructuralists undertake to subvert the foundations of language in order to demonstrate that its seeming meaningfulness dissipates, for a rigorous inquirer, into a play of conflicting indeterminacies, or else undertake to show that all forms of cultural discourse are manifestations of the reigning ideology, or of the relations and constructions of power, in contemporary society. See poststructuralism.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद कुछ उत्तर-आधुनिकतावादी (postmodernist) लेखों में—प्रमुख रूप से सैमुअल बेकेट (Samuel Beckett) और बेतुकेपन के साहित्य (literature of the absurd) के अन्य लेखकों में—एक उपक्रम हमारी स्वीकृत सोच और अनुभव के तरीकों की नींव को कमजोर करना है ताकि अस्तित्व की अर्थहीनता और अंतर्निहित “खाई,” (“abyss,”) या “शून्य,” (“void,”) या “कुछ नहीं” (“nothingness”) को प्रकट किया जा सके जिस पर किसी भी कथित सुरक्षा को अनिश्चित रूप से निलंबित माना जाता है। साहित्य और कला में उत्तर-आधुनिकतावाद (Postmodernism) की भाषाई और साहित्यिक सिद्धांत में उत्तर-संरचनावाद (poststructuralism) के रूप में जाने जाने वाले आंदोलन के साथ समानताएं हैं; उत्तर-संरचनावादी भाषा की नींव को कमजोर करने का बीड़ा उठाते हैं ताकि यह प्रदर्शित किया जा सके कि इसकी प्रतीत होने वाली सार्थकता, एक कठोर जिज्ञासु के लिए, परस्पर विरोधी अनिश्चितताओं के एक खेल में बिखर जाती है, या फिर यह दिखाने का बीड़ा उठाते हैं कि सांस्कृतिक प्रवचन के सभी रूप समकालीन समाज में सत्तारूढ़ विचारधारा, या शक्ति के संबंधों और निर्माणों की अभिव्यक्तियाँ हैं। उत्तर-संरचनावाद (poststructuralism) देखें।