Age of Sensibility

The literary period from 1744-1785, marking the transition from neoclassicism to romanticism and the rise of original genius

Age of Sensibility Age of Johnson 1744-1785 sensibility original genius Thomas Gray

age-of-sensibility:

The period between the death of Alexander Pope in 1744, and 1785, which was one year after the death of Samuel Johnson and one year before Robert Burns’ Poems, Chiefly in Scottish Dialect. (Alternative dates frequently proposed for the end of this period are 1789 and 1798; see Romantic Period.) An older name for this half century, the Age of Johnson, stresses the dominant position of Samuel Johnson (1709–84) and his literary and intellectual circle, which included Oliver Goldsmith, Edmund Burke, James Boswell, Edward Gibbon, and Hester Lynch Thrale. These authors on the whole represented a culmination of the literary and critical modes of neoclassicism and the worldview of the Enlightenment. The more recent name, “Age of Sensibility,” puts its stress on the emergence, in other writers of the 1740s and later, of new cultural attitudes, theories of literature, and types of poetry; we find in this period, for example, a growing sympathy for the Middle Ages, a vogue of cultural primitivism, an awakening interest in ballads and other folk literature, a turn from neoclassic “correctness” and its emphasis on judgment and restraint to an emphasis on instinct and feeling, the development of a literature of sensibility, and above all the exaltation by some critics of “original genius” and a “bardic” poetry of the sublime and visionary imagination. Thomas Gray expressed this anti-neoclassic sensibility and set of values in his “Stanzas to Mr. Bentley” (1752):

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद 1744 में अलेक्जेंडर पोप (Alexander Pope) की मृत्यु और 1785 के बीच की अवधि, जो सैमुअल जॉनसन (Samuel Johnson) की मृत्यु के एक साल बाद और रॉबर्ट बर्न्स (Robert Burns) की पोएम्स, चीफली इन स्कॉटिश डायलेक्ट (Poems, Chiefly in Scottish Dialect) के एक साल पहले थी। (इस अवधि के अंत के लिए अक्सर प्रस्तावित वैकल्पिक तिथियां 1789 और 1798 हैं; रोमांटिक अवधि (Romantic Period) देखें।) इस आधी सदी के लिए एक पुराना नाम, जॉनसन का युग (Age of Johnson), सैमुअल जॉनसन (Samuel Johnson) (1709-84) और उनके साहित्यिक और बौद्धिक सर्कल (circle), जिसमें ओलिवर गोल्डस्मिथ (Oliver Goldsmith), एडमंड बर्क (Edmund Burke), जेम्स बॉसवेल (James Boswell), एडवर्ड गिबन (Edward Gibbon), और हेस्टर लिंच थ्रेल (Hester Lynch Thrale) शामिल थे, की प्रमुख स्थिति पर जोर देता है। इन लेखकों ने कुल मिलाकर नवशास्त्रवाद (neoclassicism) के साहित्यिक और महत्वपूर्ण तरीकों और ज्ञानोदय (Enlightenment) के विश्वदृष्टि का एक समापन का प्रतिनिधित्व किया। अधिक हालिया नाम, “संवेदनशीलता का युग” (“Age of Sensibility”), 1740 के दशक और उसके बाद के अन्य लेखकों में, नई सांस्कृतिक दृष्टिकोणों, साहित्य के सिद्धांतों, और कविता के प्रकारों के उद्भव पर अपना जोर देता है; हम इस अवधि में पाते हैं, उदाहरण के लिए, मध्य युग (Middle Ages) के लिए बढ़ती सहानुभूति, सांस्कृतिक आदिमवाद (cultural primitivism) का एक प्रचलन, गाथागीतों और अन्य लोक साहित्य में एक जागृत रुचि, नवशास्त्रीय “शुद्धता” (“correctness”) और उसके निर्णय और संयम पर जोर से वृत्ति और भावना पर जोर की ओर एक मोड़, संवेदनशीलता (sensibility) के साहित्य का विकास, और सबसे ऊपर कुछ आलोचकों द्वारा “मूल प्रतिभा” (“original genius”) और उदात्त (sublime) और दूरदर्शी कल्पना की “बार्डिक” (“bardic”) कविता का उत्कर्ष। थॉमस ग्रे (Thomas Gray) ने इस नव-विरोधी संवेदनशीलता और मूल्यों के सेट को अपने “स्टैन्ज़ास टू मिस्टर बेंटले” (“Stanzas to Mr. Bentley”) (1752) में व्यक्त किया:

But not to one in this benighted age
Is that diviner inspiration given,
That burns in Shakespeare’s or in Milton’s page,
The pomp and prodigality of Heaven.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद लेकिन इस अंधकारमय युग में किसी एक को नहीं (But not to one in this benighted age)
वह दिव्य प्रेरणा दी गई है, (Is that diviner inspiration given,)
जो शेक्सपियर के या मिल्टन के पृष्ठ में जलती है, (That burns in Shakespeare’s or in Milton’s page,)
स्वर्ग की शान और अपव्यय। (The pomp and prodigality of Heaven.)

Other poets who showed similar shifts in thought and taste were William Collins and Joseph and Thomas Warton (poets who, together with Gray, began in the 1740s the vogue for what Samuel Johnson slightingly referred to as “ode, and elegy, and sonnet”), Christopher Smart, and William Cowper. Thomas Percy published his influential Reliques of Ancient English Poetry (1765), which included many folk ballads and a few medieval metrical romances, and James Macpherson in the same decade published his greatly altered (and in considerable part fabricated) versions of the poems of the Gaelic bard Ossian (Oisin) which were enormously popular throughout Europe. This was also the period of the great novelists, some realistic and satiric and some “sentimental”: Samuel Richardson, Henry Fielding, Tobias Smollett, and Laurence Sterne.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद अन्य कवि जिन्होंने विचार और स्वाद में समान बदलाव दिखाए, वे विलियम कॉलिन्स (William Collins) और जोसेफ (Joseph) और थॉमस वार्टन (Thomas Warton) थे (कवि, जिन्होंने ग्रे (Gray) के साथ मिलकर, 1740 के दशक में उस चीज़ का चलन शुरू किया जिसे सैमुअल जॉनसन (Samuel Johnson) ने तिरस्कारपूर्वक “ओड, और एलेगी, और सॉनेट” (“ode, and elegy, and sonnet”) कहा था), क्रिस्टोफर स्मार्ट (Christopher Smart), और विलियम काउपर (William Cowper)। थॉमस पर्सी (Thomas Percy) ने अपनी प्रभावशाली रेलिक्स ऑफ एंशिएंट इंग्लिश पोएट्री (Reliques of Ancient English Poetry) (1765) प्रकाशित की, जिसमें कई लोक गाथागीत और कुछ मध्ययुगीन मेट्रिकल रोमांस शामिल थे, और जेम्स मैकफर्सन (James Macpherson) ने उसी दशक में गेलिक बार्ड ओसियन (Ossian) (ओइसिन) (Oisin) की कविताओं के अपने बहुत बदले हुए (और काफी हद तक गढ़े हुए) संस्करण प्रकाशित किए जो पूरे यूरोप में अत्यधिक लोकप्रिय थे। यह महान उपन्यासकारों का भी काल था, कुछ यथार्थवादी और व्यंग्यात्मक और कुछ “भावुक” (“sentimental”): सैमुअल रिचर्डसन (Samuel Richardson), हेनरी फील्डिंग (Henry Fielding), टोबियास स्मोलेट (Tobias Smollett), और लॉरेंस स्टर्न (Laurence Sterne)।