The Metaphysical Poets (c. 1600-1660)

Study of 17th-century poets known for their intellectual wit, conceits, and philosophical themes

metaphysical-poets donne herbert marvell conceits literary-periods

The term “[[Metaphysical Poets]]” refers to a group of 17th-century English poets who, while not a formal school, shared a common intellectual, witty, and philosophical style. They consciously broke away from the smooth, musical, and conventional love poetry of the Elizabethan sonneteers.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद

[[Metaphysical Poets]]” शब्द 17वीं सदी के English कवियों के एक समूह को संदर्भित करता है जो, हालांकि एक औपचारिक स्कूल नहीं थे, एक समान बौद्धिक (intellectual), मजाकिया (witty), और दार्शनिक शैली (philosophical style) साझा करते थे। उन्होंने Elizabethan sonneteers की मधुर, संगीतमय, और पारंपरिक प्रेम कविता से सचेत रूप से विद्रोह किया।

The label itself is famous. It was first used by John Dryden, who said that John Donne “affects the metaphysics.” However, the term was popularized over a century later by the critic Dr. Samuel Johnson in his work Lives of the Most Eminent English Poets (1779-81). He used it somewhat critically to describe a style he found intellectually showy, emotionally cold, and “unnatural.” His most famous critique was that in their poetry, “the most heterogeneous ideas are yoked by violence together,” meaning they combined very dissimilar ideas in startling and unexpected ways.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद

यह लेबल स्वयं प्रसिद्ध है। इसका पहली बार उपयोग John Dryden ने किया था, जिन्होंने कहा था कि John Donne “affects the metaphysics।” हालांकि, यह शब्द एक सदी बाद आलोचक Dr. Samuel Johnson द्वारा अपनी कृति Lives of the Most Eminent English Poets (1779-81) में लोकप्रिय हुआ। उन्होंने इसका उपयोग कुछ हद तक आलोचनात्मक रूप से एक ऐसी शैली का वर्णन करने के लिए किया जिसे वे बौद्धिक रूप से दिखावटी (intellectually showy), भावनात्मक रूप से ठंडी (emotionally cold), और “अप्राकृतिक” मानते थे। उनकी सबसे प्रसिद्ध आलोचना यह थी कि उनकी कविता में, “the most heterogeneous ideas are yoked by violence together,” यानी वे बहुत असमान विचारों को आश्चर्यजनक और अप्रत्याशित तरीकों से जोड़ते थे।


Context and Influences

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद

संदर्भ और प्रभाव (Context and Influences)

The Metaphysical style emerged from the intellectual climate of the Jacobean and Caroline ages:

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद

Metaphysical शैली Jacobean और Caroline युगों के बौद्धिक माहौल (intellectual climate) से उभरी:

  • A Time of Transition and Doubt: The certainty of the Elizabethan world was fading. New discoveries in science and astronomy (Copernicus, Galileo) were challenging old beliefs about the universe and humanity’s place in it. This sense of intellectual and spiritual uncertainty is reflected in the poetry’s questioning, argumentative nature.
  • Reaction Against Elizabethan Convention: These poets grew tired of the predictable, sugar-coated conventions of Elizabethan love poetry. The Metaphysicals aimed for a more realistic, psychologically complex, and intellectually honest portrayal of love.
  • Influence of [[Scholasticism]]: Many of the poets were highly educated men familiar with medieval scholastic philosophy, which used logic and debate to explore complex theological questions. They applied this same argumentative method to poetry, using reason to dissect emotions.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • संक्रमण और संदेह का समय (A Time of Transition and Doubt): Elizabethan संसार की निश्चितता (certainty) लुप्त हो रही थी। विज्ञान और खगोल विज्ञान में नई खोजें (Copernicus, Galileo) ब्रह्मांड और मानवता के स्थान के बारे में पुरानी मान्यताओं को चुनौती दे रही थीं। यह बौद्धिक और आध्यात्मिक अनिश्चितता (intellectual and spiritual uncertainty) कविता की प्रश्नात्मक, तर्कपूर्ण प्रकृति में प्रतिबिंबित होती है।
  • Elizabethan परंपरा के विरुद्ध प्रतिक्रिया (Reaction Against Elizabethan Convention): ये कवि Elizabethan प्रेम कविता की पूर्वानुमेय, चीनी से लेपित परंपराओं से थक गए थे। Metaphysicals का लक्ष्य प्रेम का अधिक यथार्थवादी (realistic), मनोवैज्ञानिक रूप से जटिल (psychologically complex), और बौद्धिक रूप से ईमानदार चित्रण था।
  • [[Scholasticism]] का प्रभाव: कई कवि उच्च शिक्षित पुरुष थे जो मध्यकालीन scholastic दर्शन से परिचित थे, जो जटिल धर्मशास्त्रीय प्रश्नों (theological questions) की खोज के लिए तर्क और बहस का उपयोग करता था। उन्होंने कविता में भी इसी तर्कपूर्ण पद्धति को लागू किया, भावनाओं का विश्लेषण करने के लिए तर्क का उपयोग किया।

Key Characteristics of Metaphysical Poetry

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद

Metaphysical कविता की मुख्य विशेषताएं (Key Characteristics)

  • Intellectual and Argumentative Style: Metaphysical poetry is highly intellectualized, marked by complexity and subtlety of thought. Poems are often structured as an urgent, heated argument, using subtle and often outrageous logic to explore a theme.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • बौद्धिक और तर्कपूर्ण शैली (Intellectual and Argumentative Style): Metaphysical कविता अत्यधिक बौद्धिक है, विचार की जटिलता और सूक्ष्मता से चिह्नित। कविताएं अक्सर एक तत्काल, गर्म बहस के रूप में संरचित होती हैं, किसी विषय की खोज के लिए सूक्ष्म और अक्सर अपमानजनक तर्क का उपयोग करती हैं।
  • Use of Colloquial Language: They used plain, direct language and the rough rhythms of everyday speech, a deliberate break from smooth “poetic” diction. Poems often begin with an abrupt, dramatic opening.
    • Example: John Donne’s “The Canonization” starts with the aggressive command: “For God’s sake hold your tongue, and let me love.”
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • बोलचाल की भाषा का उपयोग (Use of Colloquial Language): वे सादी, प्रत्यक्ष भाषा और रोजमर्रा की बोली की कठोर लय का उपयोग करते थे, जो मधुर “काव्यात्मक” शब्दावली से जानबूझकर विराम था। कविताएं अक्सर अचानक, नाटकीय आरंभ से शुरू होती हैं।
    • उदाहरण: John Donne की “The Canonization” आक्रामक आदेश से शुरू होती है: “For God’s sake hold your tongue, and let me love।”
  • Use of Wit, Paradox, and Puns:
    • Wit: In the 17th-century sense, “wit” meant intellectual cleverness, ingenuity, and the ability to see surprising connections between different things.
    • Paradox: The poets frequently used paradoxes—statements that seem contradictory but contain a deeper truth (e.g., Donne’s “Death, thou shalt die”).
    • Pun: They also employed serious puns to explore complex ideas.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • Wit, Paradox, और Puns का उपयोग:
    • Wit: 17वीं सदी के अर्थ में, “wit” का मतलब बौद्धिक चतुराई (intellectual cleverness), सूझबूझ (ingenuity), और अलग-अलग चीजों के बीच आश्चर्यजनक संबंध देखने की क्षमता था।
    • Paradox: कवि अक्सर विरोधाभासों का उपयोग करते थे—ऐसे कथन जो विरोधाभासी लगते हैं लेकिन गहरी सच्चाई रखते हैं (जैसे, Donne का “Death, thou shalt die”)।
    • Pun: वे जटिल विचारों की खोज के लिए गंभीर श्लेष (puns) का भी उपयोग करते थे।
  • Fusion of Passion and Thought: The 20th-century poet T.S. Eliot, who revived their reputation, praised the Metaphysicals for what he called the “[[Unification of Sensibility]].” He argued that they did not separate thinking from feeling; for them, a thought was an experience. They could “feel their thought as immediately as the odour of a rose.”
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • जुनून और विचार का संलयन (Fusion of Passion and Thought): 20वीं सदी के कवि T.S. Eliot, जिन्होंने उनकी प्रतिष्ठा को पुनर्जीवित किया, ने Metaphysicals की प्रशंसा उस चीज के लिए की जिसे उन्होंने “[[Unification of Sensibility]]” कहा। उन्होंने तर्क दिया कि वे सोचने को महसूस करने से अलग नहीं करते थे; उनके लिए, एक विचार एक अनुभव था। वे “अपने विचार को गुलाब की खुशबू की तरह तत्काल महसूस” कर सकते थे।
  • The Metaphysical Conceit: This is their most famous and defining characteristic.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • Metaphysical Conceit: यह उनकी सबसे प्रसिद्ध और परिभाषित विशेषता है।

[!note]- What is a Metaphysical Conceit? A conceit is a highly clever, complex, and often startling extended metaphor that makes a comparison between two things that seem to have absolutely no connection. Unlike a simple simile, the comparison is developed and argued logically throughout the poem, often drawing from fields like science, law, theology, or geography.

Classic Example: In John Donne’s “A Valediction: Forbidding Mourning,” he compares the souls of two separated lovers to the two legs of a geometer’s compass. This is a strange, un-poetic comparison, but Donne makes it work through brilliant logic to illustrate how the souls remain connected despite physical distance.

Another Example: In “The Flea,” Donne uses a flea that has bitten both him and his beloved as a complex, witty, and outrageous argument for their physical union.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद

[!note]- Metaphysical Conceit क्या है? Conceit एक अत्यधिक चतुर, जटिल, और अक्सर चौंकाने वाला विस्तृत रूपक है जो दो ऐसी चीजों के बीच तुलना करता है जिनका बिल्कुल कोई संबंध नहीं लगता। एक साधारण उपमा के विपरीत, यह तुलना पूरी कविता में तार्किक रूप से विकसित और तर्कित की जाती है, अक्सर विज्ञान, कानून, धर्मशास्त्र, या भूगोल जैसे क्षेत्रों से उदाहरण लेकर।

क्लासिक उदाहरण: John Donne के “A Valediction: Forbidding Mourning” में, वह दो अलग हुए प्रेमियों की आत्माओं की तुलना ज्यामितीय कंपास के दो पैरों से करता है। यह एक अजीब, गैर-काव्यात्मक तुलना है, लेकिन Donne शानदार तर्क के माध्यम से इसे काम करवाता है ताकि दिखा सके कि भौतिक दूरी के बावजूद आत्माएं कैसे जुड़ी रहती हैं।

दूसरा उदाहरण: “The Flea” में, Donne एक पिस्सू का उपयोग करता है जिसने उसे और उसकी प्रेमिका दोनों को काटा है, उनके शारीरिक मिलन के लिए एक जटिल, मजाकिया, और अपमानजनक तर्क के रूप में।


Major Metaphysical Poets and Works

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद

प्रमुख Metaphysical कवि और कृतियां (Major Poets and Works)

  • John Donne (1572-1631): The pioneer and greatest of the Metaphysical poets. His work is divided into his youthful love poetry (often cynical and passionate) and his later, deeply religious poetry and sermons.
    • Key Works: “The Flea,” “The Sun Rising,” “Go and Catch a Falling Star,” “A Valediction: Forbidding Mourning,” “The Canonization,” the “Holy Sonnets” (especially “Death, be not proud”).
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • John Donne (1572-1631): Metaphysical कवियों के अग्रणी और सबसे महान। उनका कार्य उनकी युवावस्था की प्रेम कविता (अक्सर निंदक और भावुक) और उनकी बाद की, गहरी धार्मिक कविता और उपदेशों में विभाजित है।
    • मुख्य कृतियां: “The Flea,” “The Sun Rising,” “Go and Catch a Falling Star,” “A Valediction: Forbidding Mourning,” “The Canonization,” “Holy Sonnets” (विशेष रूप से “Death, be not proud”)।
  • George Herbert (1593-1633): A poet of quiet, intense religious devotion. His poems use simple language and everyday imagery to explore complex spiritual struggles.
    • Key Work: A single volume of poems titled The Temple.
    • Notable Poems: “The Pulley,” “The Collar,” and his pattern poems like “The Altar” and “Easter Wings,” where the shape of the poem on the page reflects its subject.
🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • George Herbert (1593-1633): शांत, तीव्र धार्मिक भक्ति के कवि। उनकी कविताएं जटिल आध्यात्मिक संघर्षों की खोज के लिए सरल भाषा और रोजमर्रा की कल्पना का उपयोग करती हैं।
    • मुख्य कृति: The Temple शीर्षक से कविताओं का एकल खंड।
    • उल्लेखनीय कविताएं: “The Pulley,” “The Collar,” और उनकी pattern poems जैसे “The Altar” और “Easter Wings,” जहां पृष्ठ पर कविता का आकार उसके विषय को प्रतिबिंबित करता है।
  • Andrew Marvell (1621-1678): A versatile poet who combined Metaphysical wit with the classical grace of the Cavalier poets.

  • Henry Vaughan (1621-1695): A Welsh doctor and poet whose work is filled with a sense of religious mysticism and a longing for lost, childhood innocence. He was heavily influenced by George Herbert.

  • Richard Crashaw (c. 1613-1649): Known for his passionate, ecstatic, and ornate religious poetry, influenced by the continental Baroque style. He converted to Catholicism.

  • Abraham Cowley (1618-1667): Was extremely popular in his own time. It was in his biography that Dr. Johnson originally developed his theory of the Metaphysical poets.

  • Thomas Traherne (c. 1637-1674): A clergyman whose joyful, mystical poetry and prose celebrate the glory of God’s creation. His work was almost entirely unknown until its rediscovery in the early 20th century.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद
  • Andrew Marvell (1621-1678): एक बहुमुखी कवि जो Metaphysical wit को Cavalier कवियों की शास्त्रीय अनुग्रह के साथ जोड़ता था।

  • Henry Vaughan (1621-1695): एक Welsh डॉक्टर और कवि जिनका काम धार्मिक रहस्यवाद की भावना और खोए हुए, बचपन की मासूमियत की लालसा से भरा है। वह George Herbert से बहुत प्रभावित था।

  • Richard Crashaw (c. 1613-1649): अपनी भावुक, उत्साहपूर्ण, और अलंकृत धार्मिक कविता के लिए जाना जाता है, जो महाद्वीपीय Baroque शैली से प्रभावित था। उसने Catholicism अपनाया।

  • Abraham Cowley (1618-1667): अपने समय में अत्यधिक लोकप्रिय था। उनकी जीवनी में ही Dr. Johnson ने मूल रूप से Metaphysical कवियों का अपना सिद्धांत विकसित किया था।

  • Thomas Traherne (c. 1637-1674): एक पादरी जिनकी खुशी भरी, रहस्यमय कविता और गद्य भगवान की सृष्टि की महिमा का जश्न मनाते हैं। उनका काम 20वीं सदी की शुरुआत में पुनर्खोज तक लगभग पूरी तरह अज्ञात था।


Summary for Quick Revision:

The Metaphysical Poets (c. 1600-1660) were 17th-century English poets, not a formal school, known for their intellectual, witty, and philosophical style. The term was coined by John Dryden and popularized by Dr. Samuel Johnson, who noted their ability to “yoke heterogeneous ideas by violence together.” Influenced by a time of transition and doubt, and a reaction against Elizabethan conventions, their poetry is characterized by an intellectual and argumentative style, colloquial language, wit, paradox, puns, and a “unification of sensibility” (T.S. Eliot). Their most defining feature is the Metaphysical Conceit, a complex, extended metaphor comparing dissimilar things (e.g., Donne’s compass conceit). Major poets include John Donne (Holy Sonnets, “The Flea”), George Herbert (The Temple, pattern poems), Andrew Marvell (“To His Coy Mistress”), Henry Vaughan, Richard Crashaw, Abraham Cowley, and Thomas Traherne.

🇮🇳 हिन्दी अनुवाद

त्वरित संशोधन के लिए सार:

Metaphysical Poets (c. 1600-1660) 17वीं सदी के English कवि थे, एक औपचारिक स्कूल नहीं, जो अपनी बौद्धिक (intellectual), मजाकिया (witty), और दार्शनिक शैली के लिए जाने जाते हैं। यह शब्द John Dryden द्वारा गढ़ा गया और Dr. Samuel Johnson द्वारा लोकप्रिय हुआ, जिन्होंने उनकी “heterogeneous ideas को violence से yoke” करने की क्षमता को नोट किया। संक्रमण और संदेह के समय से प्रभावित, और Elizabethan परंपराओं के विरुद्ध प्रतिक्रिया से, उनकी कविता एक बौद्धिक और तर्कपूर्ण शैली, बोलचाल की भाषा, wit, paradox, puns, और “unification of sensibility” (T.S. Eliot) की विशेषता है। उनकी सबसे परिभाषित विशेषता Metaphysical Conceit है, एक जटिल, विस्तृत रूपक जो असमान चीजों की तुलना करता है (जैसे, Donne का compass conceit)। प्रमुख कवियों में John Donne (Holy Sonnets, “The Flea”), George Herbert (The Temple, pattern poems), Andrew Marvell (“To His Coy Mistress”), Henry Vaughan, Richard Crashaw, Abraham Cowley, और Thomas Traherne शामिल हैं।